Autorki: Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Conosciamo i cineasti italiani e polacchi - Poznajemy włoskich i polskich twórców filmowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń wykorzystuje w swoich wypowiedziach słownictwo związane z kinematografią.

  • Uczeń poznaje i stosuje w wypowiedziach konstrukcje stare per + infinito.

  • Uczeń rozpoznaje nazwiska sławnych włoskich i polskich twórców filmowych.

  • Uczeń poznaje fabułę filmów „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” i „(Nie)znajomi”.

Cele motywacyjne:

  • uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • uczeń rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne.

  2. Strategie zapamiętywania.

  3. Strategie przetwarzanie materiału językowego.

  4. Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo–językowej.

  5. Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  1. Metoda kognitywna.

  2. Zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

  3. Nauczanie polisensoryczne.

  4. Gamifikacja.

Formy pracy:

  1. Praca indywidualna.

  2. Praca w parach lub w grupach.

  3. Praca pod kierunkiem nauczyciela.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do Internetu.

  • Rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio).

  • Materiały piśmiennicze.

  • Dodatkowo: nośnik i odtwarzacz do wyświetlenia omawianego/–ych filmu/–ów, głośniki/słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel w oparciu o tekst wprowadzenia pyta uczniów o polskich aktorów występujących we włoskich przedsięwzięciach artystycznych. Prowadzi dyskusję tak, by w odpowiednim momencie nawiązać do dokonań Kasi Smutniak i do dwóch filmów z jej udziałem, które łączą włoską i polską kinematografię. Zapowiada, że w tym e–materiale uczniowie pogłębią swoją wiedzę kulturoznawczą, leksykalną, a także gramatyczną, a punktem wyjścia będzie projekcja filmu „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” (nauczyciel decyduje, czy wyświetla film na dodatkowych zajęciach, czy organizuje wyjście do kina, czy też uczniowie oglądają film w domu).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel pyta uczniów o ich wrażenia po obejrzeniu filmu. Następnie prosi ich o przeczytanie tekstu dotyczącego filmu „Perfetti sconosciuti” i o porównanie ich wrażeń. Na koniec fazy realizacyjnej nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia na rozumienie treści tego tekstu.

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z teorią dotyczącą użycia konstrukcji stare per i w razie potrzeby dodaje swoje przykłady użycia nowego elementu gramatycznego. Nauczyciel prosi uczniów o zagranie we wszystkie gry z karty zadań oraz o wykonanie przygotowanych do niej poleceń w celu rozbudowania ich słownictwa związanego z filmem.

Faza podsumowująca:

Na koniec nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach lub grupach ćw. 3–4 z sekcji Sprawdź się. To ćwiczenia ściśle związane z omawianym filmem, niemniej jednak pomoc nauczyciela może się w tych przypadkach okazać szczególnie przydatna.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie w domu pozostałych ćwiczeń z sekcji Sprawdź się (ćw. 1–2 i 5–8).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Karta zadań interaktywnych może stanowić dodatkowy materiał do tematycznego rozszerzenia lekcji o nazwach zawodów.