Scenariusz dla nauczyciela
Autor: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Una visita in farmacia — W aptece
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń zapamiętuje wyrażenia przydatne podczas wizyty w aptece we Włoszech.
Uczeń zapamiętuje nazwy różnych postaci leków.
Uczeń stosuje formy formalne i nieformalne w języku włoskim.
Uczeń tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.
Cele motywacyjne:
Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.
Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.
Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne:
a) strategie zapamiętywania;
b) strategie przetwarzanie materiału językoweg.Strategie socjalne:
a) stawianie pytań;
b) wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.
Metody/techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście holistyczne;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
metoda kognitywna;
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
teoria Inteligencji Wielorakich.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej);
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;
słownik włosko‑polski, materiały piśmienne.
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza lekcję, podczas której uczniowie mają nabyć umiejętności porozumienia się z farmaceutą w aptece. Nauczyciel może zapytać uczniów, jakie rodzaje leków znają i jaką mają one postać. Co może się przydać przy przeziębieniu? Uczniowie słuchają dialogu, śledząc jednocześnie tekst, i starają się wychwycić, co dolega klientce, jakie rady daje farmaceuta i co w efekcie nabywa klientka. Pod dialogiem uczniowie mają pole do notatek, aby wynotować rodzaje leków, rady farmaceuty i jego zdanie na temat antybiotyków. Można poprosić uczniów o odczytanie dialogu w parach w celu przećwiczenia prawidłowej wymowy. Polecenie do tekstu In farmacia sprawdza zrozumienie tekstu dialogu.
Farmaceuta i klientka rozmawiają, używając form grzecznościowych. Do tekstu o języku formalnym i nieformalnym zostało dodane polecenie, sprawdzające umiejętność rozróżnienia tych form. Uczniowie mogą to przećwiczyć, zadając nauczycielowi różne pytania w formie grzecznościowej (np. Professore, Lei compra spesso medicine?), a następnie przeformułować te same pytania, zadając je koleżance lub koledze (np. E tu, compri spesso medicine?).
Faza realizacyjna:
W tej fazie uczniowie poznają nazwy rozmaitych form, w których występują leki i inne produkty farmaceutyczne. Katalog multimedialny zawiera 12 slajdów. Każdy slajd zaopatrzony jest w krótki opis produktu, odczytywany przez lektora. Uczniowie przyglądają się zdjęciom i wysłuchują definicji.
Następnie można wybierać slajdy losowo i prosić uczniów, aby spróbowali opisać produkty, które widzą. Trzy polecenia do multimedium sprawdzają opanowanie wprowadzonych pojęć.
Faza podsumowująca:
Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń z sekcji “Sprawdź się”. W ćwiczeniu 2 i 3 można zaproponować również trudniejszą wersję, polegającą na zadawaniu pytań i odpowiadaniu na nie (np. A che cosa serve la pomata? La pomata serve per spalmarla sulla parte del corpo che fa male). Również w ćwiczeniu 5 można zaproponować nieco trudniejszą wersją: uczniowie próbują uzupełnić zdania na podstawie kontekstu, bez zaglądania do odpowiedzi do przeciągnięcia. Proponuje się przygotowanie ćwiczeń 7 i 8 w parach. Trudniejszą wersją ćwiczenia 8 mogłoby być zaimprowizowanie dialogu w aptece na forum klasy tak, aby uczniowie reagowali na kwestię koleżanki/kolegi, nie wiedząc wcześniej, co zamierza ona/on powiedzieć.
Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.
Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.
Praca domowa:
Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 1 i 4.
Materiały pomocnicze:
Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innych materiałów znajdujących się na platformie:
Essere in forma!Essere in forma!
Il primo soccorsoIl primo soccorso
Dal medicoDal medico
La cura dei dentiLa cura dei denti
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji. Dodatkowo uczniowie mogą tworzyć dialogi (farmaceuta i klient), wykorzystując zawartą w katalogu leksykę i przedstawiać je na forum klasy.