Autorzy: Katarzyna Kowalik, Justyna Groblińska, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: I libri italiani che vale la pena conoscere - Włoskie książki, które warto poznać

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat znanych włoskich dzieł literackich;

  • przyswaja i powtarza przymiotniki nieokreślone i używa ich w wypowiedziach pisemnych i ustnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna;

  • wszystkie trzy możliwe.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do Internetu, telefon, tablet, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do Internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Opierając się na wstępie do e‑materiału, nauczyciel zadaje uczniom pytanie o to, czy wiedzą, jakie włoskie dzieło literackie zyskało największą popularność na świecie. Mówi im, że jeśli kryterium wyboru takiego dzieła miałaby być liczba przekładów, to na pierwszym miejscu byłby „Pinokio”. Nauczyciel pyta uczniów, czy czytali jakieś inne włoskie książki. Informuje ich, że dzięki realizacji tego e‑materiału poznają kilku słynnych autorów włoskiej literatury i zapoznają się z treścią wybranych tekstów literackich z kanonu włoskiej literatury.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst przedstawiający informacje o książkach i autorach, których Włosi poznają w szkole. Uczniowie weryfikują jego zrozumienie poprzez wykonanie następującego po nim ćwiczenia, w którym muszą wskazać, czy wymienione informacje są prawdziwe, czy fałszywe. Potem nauczyciel wyjaśnia uczniom na podstawie tekstu głównego funkcjonowanie zaimków przymiotnych nieokreślonych. Następnie przedstawia im multimedium: film o tematyce literackiej. Uczniowie zapoznają się z nim jedno- lub dwukrotnie, rozmawiają o jego treści i wykonują związane z nim trzy ćwiczenia. Później przechodzą do utrwalenia treści gramatycznych i utrwalają słownictwo dotyczące literatury, wykonując ćwiczenia leksykalne dotyczące włoskich dzieł za pomocą kolejnych zadań z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o opowiedzenie na forum klasy o tym, które z przedstawionych w materiale dzieł literackich najbardziej ich zainteresowały i które z nich chcieliby przeczytać w całości. Uczniowie przedstawiają swoje opinie i wymieniają się informacjami o autorach.

Praca domowa:

  • Np. ćw. 1, 4, 7 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w celu omówienia zaimków przymiotnych nieokreślonych.

  • Teksty pisemne i ustne mogą stać się dla uczniów inspiracją do pogłębienia wiedzy na temat zaprezentowanych pisarzy i dzieł. Uczniowie mogą wykonać w grupach zadanie polegające na wyszukaniu informacji na temat innych ważnych postaci i tekstów i przedstawieniu ich w postaci prezentacji multimedialnej na forum klasy na kolejnych zajęciach.