Autorzy: Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch, Justyna Groblińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Vacanza lavoro in una fattoria - Wakacyjna praca w gospodarstwie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat wakacyjnej pracy w gospodarstwie rolnym.

  • Uczeń powtarza czas passato prossimo.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo.

  • Uczeń rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna;

  • wszystkie trzy możliwe.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, telefon, tablet, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel przedstawia uczniom informację o tym, jaka część włoskiej populacji mieszka na terenach miejskich, a jaka na wsi. Mówi im, że podczas realizowanej lekcji zapoznają się ze słownictwem związanym z doświadczeniem wakacyjnej pracy w gospodarstwie rolnym.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst przedstawiający relację Włoszki, która zdecydowała się na wakacyjną pracę w gospodarstwie rolnym i zaobserwowała wiele korzyści, jakie to doświadczenie przyniosło jej i jej dzieciom. Uczniowie weryfikują zrozumienie tekstu poprzez wykonanie następującego po nim ćwiczenia, w którym muszą wskazać, czy wymienione informacje są prawdziwe, czy fałszywe.

  2. Potem nauczyciel zapoznaje uczniów z kilkoma czasownikami przydatnymi w kontekście opowiadania o pracy na wsi, które mają nieregularną formę participio passato.

  3. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z mapą interaktywną, która zawiera podzielone na kilka kategorii słownictwo związane z pracą w gospodarstwie rolnym i wsią. Za jego pośrednictwem uczniowie poznają i utrwalają słownictwo, które następnie będzie wykorzystywane w poleceniach do multimedium, a następnie w kolejnych zadaniach z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie na forum klasy wad i zalet pracy w gospodarstwie w zamian za możliwość spędzenia w nim wakacji. Uczniowie, którzy mają podobne doświadczenia, związane z zamieszkiwaniem lub pobytami u rodziny na wsi, mogą opowiedzieć na forum o obowiązkach, które tam wykonywali i sposobach spędzania wolnego czasu w gospodarstwie.

Praca domowa:

  • Np. ćw. 1–4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji utrwalającej słownictwo z zakresu życia codziennego na wsi. Może też wskazać uczniom, że ewentualny wyjazd do wakacyjnej pracy u gospodarza za granicę w przyszłości może być dla nich ciekawym, przystępnym finansowo sposobem na ćwiczenie w praktyce umiejętności językowych w codziennych sytuacjach.