Autorzy: Justyna Groblińska, Agnieszka Woch, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Pittori e scultori famosi italiani - Słynni włoscy malarze i rzeźbiarze

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i tworzy wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące sztuki dawnej.

  • Uczeń zna podstawowe słownictwo dotyczące malarstwa i rzeźby.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się,

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne,

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo,

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych,

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (techniki wspierające instytucjonalne formy nauki języków obcych, zainteresowania i sposób spędzania czasu wolnego przez nastolatków)

  • strategie kognitywne – analizowanie danych języka obcego

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • eklektyzm

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe

  • nauczanie zdalne i hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do Internetu

  • materiały piśmiennicze

  • głośniki

  • zdjęcia związane z tematem (do wyświetlenia)

  • pomocniczo reprodukcje lub albumy przedstawiające dzieła sztuki

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • W fazie wprowadzającej nauczyciel pokazuje uczniom wybrane dzieła sztuki artystów wspominanych w dialogu o historii sztuki. Sprawdza ich znajomość artystów i dzieł. Prowadzący lekcję stara się wzbudzić zainteresowanie uczniów, podając ciekawostki związane z tematem, jak choćby tę dotyczącą „Damy z gronostajem”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza na forum klasy nagranie o najsłynniejszych włoskich malarzach i rzeźbiarzach. Prosi uczniów o wykonanie polecenia do materiału audio. Wspólnie z nimi sprawdza odpowiedź i odpowiada na ewentualne pytania.

  2. W celu znalezienia dodatkowych informacji dotyczących włoskich artystów uczniowie przystępują do pracy z multimedium i dzięki prezentacji poznają słownictwo służące do opisu obrazów i rzeźb. Następnie wykonują 3 polecenia do multimedium, które pozwalają utrwalić leksykę.

  3. Nauczyciel krótko przypomina o różnicach między passato prossimo i imperfetto na przykładzie konstrukcji mi piace i zdań tematycznie związanych ze sztuką.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary lub dzieli ich na małe grupy. Opierając się na części gramatycznej e‑materiału i na ćw. 8 i 9 z sekcji Sprawdź się, uczniowie wymieniają uwagi na temat sztuki dawnej i opisują swoje upodobania i opinie dotyczące malarstwa i rzeźby. W trakcie trwania tej aktywności nauczyciel podchodzi do każdej pary/grupy i pomaga uczniom. Poza tym zadaje im pytania pytania na temat ich ulubionych dzieł oraz wystaw, które odwiedzili.

Praca domowa:

  • Nauczyciel zadaje pisemnie ćwiczenie 8 lub 9. Można zadać również inne wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, których nie wykonano na lekcji.

  • Materiał jest spiralnie powiązany z materiałem 3.4.9.4, można więc zadać chętnym uczniom niektóre zadania z tego e‑materiału w celu poszerzenia ich wiedzy o sztuce współczesnej.

Materiały pomocnicze:

Materiał jest spiralnie powiązany z materiałem L’arte contemporaneaDWZFufWnbL’arte contemporanea oraz niektóre treści łączą się z Come paghi?DTnx1EaeQCome paghi?. Materiał można wykorzystać również w szkołach artystycznych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas wszelkich innych zajęć dotyczących kultury czy historii sztuki. Uczniowie mogą przygotować prezentacje na kolejne zajęcia z opisem ulubionych dzieł lub artystów. Lekcję można przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie.