Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Che partita! - Co za mecz!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie słownictwo dotyczące piłki nożnej i zna nazwy podstawowych części boiska oraz obiektów znajdujących się na stadionie;

  • Uczeń potrafi odmieniać w czasie teraźniejszym czasowniki regularne pierwszej, drugiej i trzeciej koniugacji;

  • Uczeń zna czasowniki i wyrażenia określające podstawowe czynności wykonywane podczas meczu piłki nożnej;

  • Uczeń odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce;

  • Uczeń wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach;

  • Strategia kompensacyjna - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu;

  • Strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur;

  • Strategie pamięciowe – tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

Metody i techniki nauczania:

  • Metoda kognitywna;

  • Nauczanie polisensoryczne;

  • Podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • rzutnik lub tablica multimedialna;

  • odtwarzacz plików audio;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć. Odwołując się do doświadczeń uczniów, nauczyciel pyta:

    • Vi piace giocare a calcio?

    • Chi di voi gioca a calcio dopo la scuola?

    • Conoscete alcune squadre italiane di calcio?

    • Guardate le partite di calcio alla TV?

  2. Nauczyciel aktywizuje wiedzę uczniów, zachęcając ich do zapisywania na tablicy słownictwa związanego z tematem: calcio (np. la partita, lo stadio, il gol itd.)

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają dialog pt.: „Una partita emozionante”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) przedstawioną w nim sytuację.

  2. Nauczyciel wyjaśnia sytuację komunikacyjną z tekstu, a następnie sprawdza ogólne zrozumienie treści, prosząc uczniów o wykonanie zadania znajdującego się poniżej.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby wypisali z przeczytanego dialogu kolejne czasowniki i wyrażenia związane z tematem zajęć.

  4. Uczniowie, z pomocą nauczyciela, układają zdania z wypisanym słownictwem (nauczyciel może też zaproponować uczniom tłumaczenie zdań z języka polskiego na włoski), zwracając szczególną uwagę na prawidłową odmianę czasowników. Nauczyciel, jeśli uzna to za konieczne, może przy tej okazji przypomnieć uczniom zasady odmiany czasowników regularnych w języku włoskim, korzystając z tabeli stanowiącej element tego e‑materiału.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 z sekcji Sprawdź się, które daje możliwość utrwalenia nowego słownictwa.

  6. Następnie uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z multimedium - modelem 3D stadionu piłkarskiego i starają się zapamiętać zawarte w nim słownictwo związane z tematem zajęć.

  7. W celu utrwalenia nowo poznanego słownictwa uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują ćwiczenia 1‑3 do multimedium.

Faza podsumowująca:

  • W końcowej fazie lekcji nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa rozwiązuje krzyżówkę z ćwiczenia nr 1 w sekcji Sprawdź się. 

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może zrealizować niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z zestawu ćwiczeń znajdujących się w sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach powtórzenia materiału leksykalnego przez sprawdzianem.

  • Uczniowie, patrząc na stadion przedstawiony w modelu 3D, mogą spróbować wcielić się w rolę komentatora sportowego i stworzyć kilka zdań na temat meczu przy użyciu słownictwa znajdującego się w multimedium oraz innych zwrotów poznanych przy pracy z tym e‑materiałem.