Scenariusz dla nauczyciela
Autorki: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Le materie scolastiche – Przedmioty szkolne
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń zapamiętuje nazwy kilku przedmiotów szkolnych.
Uczeń stosuje czasownik sapere.
Uczeń stosuje tryb rozkazujący w 2. osobie liczby pojedynczej i mnogiej czasowników zakończonych na –are.
Uczeń tworzy proste zdania opisujące przedmioty szkolne.
Cele motywacyjne:
Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.
Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.
Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne:
strategie zapamiętywania;
strategie przetwarzanie materiału językowego.
Metody/techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście holistyczne;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
metoda kognitywna;
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
teoria Inteligencji Wielorakich.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;
słownik włosko–polski, materiały piśmienne.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania dialogu, w którym dwoje uczniów rozmawia o przedmiotach, które tego dnia będą mieli w szkole. Za pierwszym razem uczniowie nie patrzą w tekst dialogu, ale próbują zrozumieć dialog ze słuchu, jako że dużo słów włoskich jest podobnych do polskich terminów. Uczniowie słuchają dialogu dwa razy. Przy drugim słuchaniu uczniowie mogą patrzeć w tekst. Uczniowie zapoznają się z formami czasownika sapere i z formami trybu rozkazującego w 2. osobie liczby poj. i mn. trybu rozkazującego czasowników zakończonych na –are.
Następnie wykonują polecenie do tekstu pt. Che cosa studiano gli alunni a scuola?
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną, na której uczniowie mówią o swoich ulubionych przedmiotach. Obserwują zastosowanie czasownika sapere. Następnie wykonują polecenia do multimedium. Jeżeli coś jest niejasne, wracają do mapy interaktywnej.
Proponuje się, aby uczniowie przeprowadzali rozmowy w parach o swoich ulubionych przedmiotach, ćwicząc zadawanie pytań i odpowiadanie na nie. Można też poprosić uczniów o przedstawianie swojego ulubionego przedmiotu na forum klasy.
Inna wersja ćwiczenia: uczniowie mogą zgadywać, jaki jest ulubiony przedmiot koleżanki/kolegi na podstawie wypowiedzi, co kto lubi robić.
Faza podsumowująca:
Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń.
Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.
Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.
Praca domowa:
Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 1 i 6.
Materiały pomocnicze:
Pomocniczo można wykorzystać inne materiały znajdujące się na platformie:
La mia scuolaLa mia scuola
In classeIn classe
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji. Dodatkowo multimedium może być wykorzystane po lekcji w celu powtórzenia słownictwa i sposobów budowania prostych pytań.
Uczniowie mogą rozbudować medim o inne pracownie, które znajdują się w ich szkole.
Uczniowie moga też stworzyć kolejne punkty na mapie interaktywnej, umieszczając na niej pracownie sowich marzeń.