Autorka: Aleksandra Sowińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: I lavori di ristrutturazione - Prace remontowe.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, Kasa III LO, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • interpretuje słownictwo związane z czynnościami wykonywanymi w trakcie remontu.

  • potrafi przywołać nazwy zawodów związanych z remontami.

  • przypisuje nazwy zawodów do odpowiednich zajęć.

  • formułuje wypowiedzi na temat tego, jak zaplanować prace remontowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie kompensacyjne.

  • Strategie społeczne.

  • Podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe).

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Kognitywizm

  • Konektywizm.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • Praca indywidualna.

  • Praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie słowa kojarzą im się z domem. Mogą to być nazwy pomieszczeń lub mebli.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem I lavori di ristrutturazione.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają ponownie tekst I lavori di ristrutturazione.

  2. Nauczyciel omawia materiał gramatyczny, zaimek względny chi.

  3. Uczniowie zapoznają się z plikiem audio.

  4. Uczniowie wykonują trzy polecenia do multimedium. Następnie wykonują ćwiczenia 1 – 3 z sekcji Sprawdź się. Potem uczniowie pracują przy ćwiczeniach otwartych 7 i 8. Referują rezultaty ćwiczenia 8 na forum klasy.

  5. Uczniowie pracują w parach. Do zadania otrzymują zdjęcia różnych specjalistów od remontów (malarz, hydraulik): każdy uczeń otrzymuje plik zdjęć i pokazuje je drugiej osobie, która musi powiedzieć, jak nazywa się ten zawód i co robi (np. Chi è? Questo è un imbianchino. Imbianca le pareti). Jeśli odpowie poprawnie, otrzymuje 2 punkty. Jeśli powie tylko nazwę zawodu lub tylko czynność, otrzymuje 1 punkt. Na koniec uczniowie sumują swoje punkty i porównują wyniki na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel nastawia zegarek na 2 minuty. Uczniowie mają napisać to, co pamiętają z lekcji: słówka związane z remontem. Kto napisze najwięcej, wygrywa.

Praca domowa:

  • Ćw. 4 – 6 z sekcji Sprawdź się

Materiały pomocnicze:

  • kartki ze zdjęciami przedstawiające specjalistów od remontu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Można przesłuchać ponownie nagranie, zatrzymując nagranie w kluczowych momentach, tak aby uczeń mógł powiedzieć na głos nazwy zawodów lub czasowników.