Autorka: Aleksandra Sowińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Stereotipi e pregiudizi - Stereotypy i uprzedzenia

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy mieszkańców regionów i głównych włoskich miast.

  • zna najważniejsze stereotypy dotyczące mieszkańców regionów i głównych włoskich miast.

  • potrafi zapytać o opinię.

  • wyraża swoje zdanie, zgadza się lub nie z opinią.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie kompensacyjne.

  • Strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Kognitywiz.m

  • Konektywizm.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze, mapa Włoch

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie regiony Włoch znają. Może posłużyć się przy tym mapą. Następnie pyta, czy znają nazwy mieszkańców regionów/miast, np. Come si chiama l’abitante della Sicilia?

  2. Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem pt. „Stereotipi e pregiudizi”. Mają w tym czasie zapisać jak najwięcej nazw mieszkańców regionów/miast, które usłyszą. Próbują zgadnąć, do jakich regionów/miast się te nazwy odnoszą.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przesłuchują ponownie nagranie pt. „Stereotipi e pregiudizi”, śledząc jednocześnie tekst, po czym wykonują dwa zadania znajdujące się pod nim. Następnie w parach zadają sobie pytania o stereotypy, np. “Quali sono gli stereotipi che riguardano i siciliani?”.

  2. Uczniowie zapoznają się z interaktywną mapą regionów i stolic regionów. Pracując z mapą, poznają nazwy ich mieszkańców. Nauczyciel wspomina uczniom, że nie wszystkie nazwy mieszkańców miast są powszechnie znane i skupia się na tych często używanych. Zapamiętanie wszystkich nazw mieszkańców włoskich stolic można pozostawić dla uczniów najbardziej dociekliwych.

  3. Uczniowie wykonują trzy polecenia do multimedium, a następnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach i na podstawie poleceń do ćwiczeń 7‑8 z sekcji Sprawdź się, rozmawiają o stereotypach dotyczących Włochów i Polaków. Wyrażają swoją opinię.

Praca domowa:

  1. Ćw. 3‑6 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą w ramach powtórzenia po kilku lekcjach ponownie przeanalizować mapę interaktywną, powtarzając na głos nazwy regionów i nazw mieszkańców danych regionów.