Autorzy: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Come liberarsi dallo smartphone - Jak uwolnić się od smartfona

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna słownictwo związane z nowymi technologiami.

  • Uczeń tworzy wypowiedzi z użyciem nowego słownictwa.

  • Uczeń formułuje rady dotyczące ograniczenia korzystania np. z telefonu komórkowego czy internetu.

  • Uczeń zna i potrafi poprawnie zastosować w wypowiedziach zdania warunkowe pierwszego typu.

  • Uczeń odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce.

  • Uczeń wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach.

  • Strategie kompensacyjne - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu.

  • Strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur.

  • Strategie pamięciowe - tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna,

  • nauczanie polisensoryczne,

  • podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • w parach (lub małych grupach),

  • na forum klasy.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu,

  • rzutnik lub tablica multimedialna, (lub odtwarzacz plików audio),

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Lekcja rozpoczyna od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć. Następnie nauczyciel odwołuje się do doświadczeń uczniów, pytając ich jak często i w jakim celu korzystają z komputera, smartfona i innych tego typu urządzeń.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt.: „Come liberarsi dallo smartphone?”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) nakreśloną sytuację i ogólny kontekst.

  2. Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia tekstu, prosząc uczniów o realizację w parach zadania do tekstu, które następnie sprawdza na forum klasy.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występującą w tekście strukturę gramatyczną - zdania warunkowe pierwszego typu.

  4. Nauczyciel, korzystając z informacji zawartych w sekcji Przeczytaj/Posłuchaj, wyjaśnia uczniom funkcję tego typu zdań i zasady ich tworzenia.

  5. W celu sprawdzenia stopnia opanowania nowego materiału, nauczyciel może poprosić uczniów o wykonanie ćwiczeń nr 3, 4 i 5 z sekcji Sprawdź się.

  6. Uczniowie przechodzą do pracy z multimedium, której celem jest utrwalenie nowego słownictwa oraz nowej struktury gramatycznej. Jeśli jest to technicznie możliwe, uczniowie powinni pracować z multimedium indywidualnie lub w parach. Nauczyciel powinien określić czas na pracę z multimedium i po jego upływie sprawdzić, kto uzyskał największą liczbę punktów.

Faza podsumowująca:

  • W końcowej fazie lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach, zrealizowali ustnie ćwiczenie nr 8 z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może wykonać niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się lub też ćwiczenia leksykalne do multimedium.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach powtórzenia materiału leksykalnego i gramatycznego przed sprawdzianem.