Autorzy: Stefano Cavallo, Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La cura dei denti - Dbanie o zęby

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VII; poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. Uczeń zapamiętuje wyrażenia dotyczące higieny jamy ustnej.

  2. Uczeń zapamiętuje wyrażenia przydatne podczas wizyty u dentysty.

  3. Uczeń zapamiętuje zwroty określające częstotliwość wykonywania czynności.

  4. Uczeń stosuje czasowniki pozornie zwrotne z dopełnieniem bliższym.

  5. Uczeń tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne:

    • strategie zapamiętywania

    • strategie przetwarzanie materiału językowego.

  2. Strategie socjalne:

    • stawianie pytań

    • wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody i techniki nauczania:

  1. konstruktywizm

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. podejście holistyczne

  5. podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  6. metoda kognitywna

  7. nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

  8. teoria Inteligencji Wielorakich

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu, głośniki, słownik włosko‑polski, materiały piśmienne

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wprowadza lekcję, podczas której uczniowie mają nabyć umiejętności opisania podstawowych czynności związanych z higieną jamy ustnej. Nauczyciel może na wstępie zapytać uczniów, w jaki sposób pielęgnują swoje zęby, a następnie sprawdzić, czy na pewno znają wszystkie reguły, korzystając z polecenia wstępnego (Prawda czy fałsz?). Proponowany tekst zawiera 12 porad, jak dbać o higienę jamy ustnej. Uczniowie słuchają, dla ułatwienia śledząc tekst. Nauczyciel pyta, czy tekst zawiera coś, czego nie wiedzieli. Nauczyciel zwraca uwagę na czasowniki pozornie zwrotne z dopełnieniem bliższym. Zestaw przykładów można rozszerzyć. Uczniowie mogą zastanowić się, które jeszcze, spośród znanych im czasowników, mogłyby przyjąć taką postać. Przy wykonywaniu różnych czynności przydatne są zwroty określające ich częstotliwość. Warto je dodatkowo przećwiczyć, zadając uczniom pytania na różne tematy (np. Quanto spesso hai le lezioni di ginnastica?), a także prosząc, aby uczniowie nawzajem pytali się i odpowiadali na pytania, wykorzystując poznane zwroty i znane im słownictwo.

Faza realizacyjna:

W tej fazie uczniowie oglądają film poświęcony wizycie nastolatka u dentysty. Uczniowie oglądają film, zwracając uwagę na przebieg wizyty. Notują sobie, jakie czynności są wykonywane w gabinecie dentystycznym. Trzy polecenia do multimedium sprawdzają opanowanie wprowadzonej leksyki, zwrotów i kolejności czynności wykonywanych w gabinecie. Dodatkowo nauczyciel może wprowadzić odmianę czasowników nieregularnych toglieresedersi, które w e‑materiale pojawiają się tylko w bezokoliczniku. Dzięki temu uczniowie mogliby używać tych czasowników bez konieczności posiłkowania się czasownikami modalnymi.

Faza podsumowująca:

Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń z sekcji “Sprawdź się”. W ćwiczeniu 4 dodatkowo można postawić pytanie pasujące do ilustracji (np. Che cosa fa Marco?). W ćwiczeniu 5 można zaproponować nieco trudniejszą wersją: uczniowie próbują uzupełnić zdania na podstawie kontekstu, bez zaglądania do odpowiedzi do przeciągnięcia. Proponuje się przygotowanie ćwiczeń 3 i 8 w parach. Trudniejszą wersją ćwiczenia 3 byłby zaimprowizowanie wywiadu bez przygotowania, na forum klasy. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 1 i 2.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innych materiałów znajdujących się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji. Dodatkowo multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu w celu utrwalenia poznanych zwrotów i leksyki.

Uczniowie mogą obejrzeć film w parach i wypisać nowe dla nich słowa i zwroty, a następnie odpytać się z nich nawzajem.

Chętni uczniowie mogą dobrać się w pary lub kilkuosobowe grupy i przygotować na podstawie obejrzanego filmu krótkie scenki przedstawiające wizytę u dentysty, a następnie przedstawić je na kolejnej lekcji języka włoskiego.