Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąt środkowy i kąt wpisany - powtórzenie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa

  • metoda tekstu przewodniego

  • liga zadaniowa

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji.

Faza wstępna:

Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.

Uczniowie przypominają definicje kąta środkowegi i kąta wpisanego.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach wymieniają się informacjami   pozyskanymi z  sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione  wiadomości   i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Uczniowie w tych samych grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne na czas. Grupa, która  najszybciej wykona zadanie i popełni najmniej błędów wygrywa ligę zadaniową.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Naczyciel podsumowuje lekcję zwracając uwagę na mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i rozwiązują polecenia z nią związane.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Prezentacja multimedialna można zostać wykorzystana jako powtórzenie materiału przed kartkówką. Można też z niej skorzystać wprowadzając pojęcie kąta środkowego i wpisanego.