Scenariusz dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąt środkowy i kąt wpisany - powtórzenie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
metoda tekstu przewodniego
liga zadaniowa
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają definicje kąta środkowegi i kąta wpisanego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach wymieniają się informacjami pozyskanymi z sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione wiadomości i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie w tych samych grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne na czas. Grupa, która najszybciej wykona zadanie i popełni najmniej błędów wygrywa ligę zadaniową.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Naczyciel podsumowuje lekcję zwracając uwagę na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i rozwiązują polecenia z nią związane.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna można zostać wykorzystana jako powtórzenie materiału przed kartkówką. Można też z niej skorzystać wprowadzając pojęcie kąta środkowego i wpisanego.