Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Conosciamoci - come fare conoscenza con una persona nuova in italiano. - Poznajmy się - jak poznać nową osobę po włosku.

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Uczeń przedstawia się i podaje podstawowe informacje o sobie w języku włoskim.

  • Uczeń przedstawia swoje upodobania.

  • Uczeń uzyskuje informacje osobowe oraz dotyczące zainteresowań innych osób, zadając odpowiednie pytania.

  • Uczeń stosuje w wypowiedziach w języku włoskim podstawowe zwroty grzecznościowe.

  • Uczeń tworzy proste dialogi, których uczestnicy wymieniają się informacjami osobowymi oraz dotyczącymi zainteresowań i upodobań.

  • Uczeń rozumie ze słuchu dialogi, których uczestnicy wymieniają się informacjami osobowymi oraz dotyczącymi zainteresowań i upodobań.

  • Uczeń reaguje na wypowiadane przez interlokutora kwestie, stosując wyrażenia takie jak anche, pure, neanche, nemmeno, neppure.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego.

  • Strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, odbieranie i wysyłanie informacji.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

  • Strategie afektywne – podejmowanie ryzyka.

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji oraz jej cele i krótko zapowiada jej przebieg. Następnie zadaje uczniom pytanie, czy zdarzyło im się kiedyś zawrzeć znajomość z osobą mówiącą w innym języku (włączając w to interakcje internetowe). Następnie uczniowie tworzą krótką listę podstawowych informacji jakimi wymieniają się ludzie w trakcie pierwszej rozmowy. Powinny się tam znaleźć elementy takie jak imię, wiek, pochodzenie, zainteresowania, upodobania. Po tym krótkim wstępie należy przejść do odczytania/odsłuchania dialogu z sekcji Przeczytaj/posłuchaj poprzedzonego krótkim i ogólnym nakreśleniem kontekstu (może któregoś z uczniów zainteresują intensywne wakacyjne kursy językowe we Włoszech). Uczniowie odsłuchują/odczytują dialog między dwoma chłopcami, rozwiązują zadanie z nim związane, a następnie próbują zidentyfikować w dialogu struktury służące do reagowania na kwestie wypowiadane przez interlokutora (przysłówki anche, pure, neanche, nemmeno, neppure).

Faza realizacyjna:

Po omówieniu dialogu i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy przejść do informacji zawartych w następnej sekcji materiału, w której dokładnie wyjaśniono stosowanie avverbi di uguaglianza (anche, pure, neanche, nemmeno, neppure) oraz struktury wyrażające odmienność wypowiadanych informacji i wyrażanych upodobań (io invece... , a me invece…). Następnie należy przejść do pracy z multimedium, na które składają się trzy pliki audio z nagraniami dialogów - rozmów uczniów uczestniczących w pierwszych zajęciach na intensywnym kursie włoskiego, którzy dostali zadanie wzajemnego zapoznania się z wykorzystaniem wyłącznie języka, którego się uczą. Uczniowie odsłuchują nagrania i starają się wynotować najważniejsze informacje dotyczące pojawiających się w nich osób. W zależności od potrzeb odsłuch można powtórzyć dwa lub trzy razy. Następnie należy przejść do wykonania zadań interaktywnych do multimedium oraz zestawu ośmiu zadań podsumowujących całość e‑materiału.

Faza podsumowująca:

Celem podsumowania pracy z e‑materiałem uczniowie rozchodzą się po sali lekcyjnej i odtwarzają sytuację zaistniałą w multimedium - mają za zadanie przeprowadzać z kolejnymi osobami krótkie rozmowy w języku włoskim, tak jakby poznawali się po raz pierwszy. Powinni pytać się o imiona, wiek, pochodzenie, miejscowość zamieszkania, zainteresowania, ulubione sposoby spędzania wolnego czasu. Podczas tego ćwiczenia uczniowie powinni korzystać z poznanych w czasie lekcji struktur takich jak avverbi di uguaglianza oraz wyrażenia takie jak io invece…, a me invece

Praca domowa:

Jako pracę domową można zlecić uczniom dobranie się w pary lub dwójki i nagranie w postaci zapisu dźwięku (lub dźwięku i obrazu) dialogu, w którym odpowiednio dwie lub trzy osoby zawierają znajomość. Uczniowie wcielają się w osoby pochodzące z różnych krajów i o różnych zainteresowaniach, ćwicząc kreatywność a także poznane w toku dotychczasowej nauki włoskiego słownictwo. Oprócz tego jako pracę domową można traktować następujące zadania z sekcji Sprawdź się: 5, 6, 7, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W trakcie pracy z multimedium można polecić uczniom stworzenie tabelki, w której zbiorą informacje dotyczące poszczególnych osób z nagrań. Całość materiału może być także traktowana jako powtórzenie dotyczące struktur poznanych w klasie siódmej (np. z materiałów Come ti chiami? Primi contatti in italianoDvDJAiDRyCome ti chiami? Primi contatti in italiano oraz Io vengo dalla Polonia, e tu da dove vieni?D7vlqv8O0Io vengo dalla Polonia, e tu da dove vieni?).