Autorzy: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat: La mia scuola - Moja szkoła

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, VII klasa, A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża uczucia i emocje;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zapamiętuje słownictwo dotyczące pomieszczeń szkolnych, osób pracujących w szkole i uczących się.

  • Uczeń stosuje poprawnie czasownik andare i partykułę ci przy czasowniku andare.

  • Uczeń tworzy proste zdania złożone z poznanych elementów, w tym zdania opisujące szkołę.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie przetwarzanie materiału językowego.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu, głośniki;

  • słownik włosko‑polski;

  • materiały piśmienne.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapowiada temat, który będzie dotyczył szkoły włoskiej. Uczniowie zastanawiają się, co może różnić szkołę włoską od polskiej. Wyposażenie może być podobne, ale we włoskiej szkole na pewno spotkamy więcej uczniów różnych narodowości.

  2. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, która przedstawia szkołę, obok której znajduje się boisko i dwoje uczniów, Włoch i Polka. Uczniowie poznają włoskie nazwy przedstawionych obiektów i powtarzają je na głos.

  3. Uczniowie słuchają dwukrotnie dialogu, patrząc w tekst. Po wysłuchaniu nauczyciel może zaproponować wykonanie dialogu przez dwoje uczniów, z podziałem na role.

  4. Następnie uczniowie zapoznają się z formami czasownika andare w czasie presente indicativo, a także z zastosowaniem partykuły ci używanej z tym czasownikiem. Nauczyciel zwraca uwagę na miejsce partykuły ci przy formie osobowej czasownika. Dobrze byłoby, żeby uczniowie powtarzali za nauczycielem podane przykłady na głos. Można też podać dodatkowe przykłady, używając fraz: andare a teatro, andare al cinema, andare al mare, andare al bar, andare alla mensa, andare a Roma itp.

  5. W celu sprawdzenia zrozumienia tekstu pt. La nuova scuola uczniowie wykonują polecenia do tekstu.  Uczniowie dodatkowo zastanawiają się, co nowego mogą zobaczyć, kogo spotkać, do jakich miejsc wejść w nowo poznawanej szkole.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z multimedium dwa razy. Poznają nazwy kilku miejsc w szkole i osób pracujących w niej. Obserwują zastosowanie czasownika andare i partykuły ci, elementów wprowadzonych w części gramatycznej.

  2. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium. Jeżeli coś jest niejasne, oglądają ponownie multimedium.

  3. Dodatkowo uczniowie mogą przespacerować się wraz z nauczycielem po własnej szkole i spróbować opisać po włosku to, co się w niej znajduje.

Faza podsumowująca:

  1. Z końcem materiału uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń. Ćwiczenia interaktywne są odpowiednie do samodzielnej pracy ucznia. Ćwiczenia otwarte natomiast – lepiej, żeby były sprawdzone przez nauczyciela.

  2. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.

  3. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 2 i 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Dobrze jest zastosować animację w trakcie lekcji.

  • Uczniowie mogą na zasadzie wizualno‑językowej zgadywanki rysować na tablicy lub innym nośniku rzeczy, miejsca, osoby spotykane w szkole i odgadywać ich nazwy w języku włoskim. Odnalezione słówka mogą zastosować w zdaniach z czasownikami przerabianymi w e‑materiale.

  • Dodatkowo animacja może być wykorzystana przez uczniów w domu w celu utrwalenia leksyki dotyczącej szkoły.