Autorzy: Katarzyna Kowalik, Justyna Groblińska, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il tuo voto è importante! - Twój głos jest ważny!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat polityki i wyborów;

  • stosuje słownictwo z zakresu polityki w wypowiedziach ustnych i pisemnych na temat uczestnictwa w wyborach;

  • powtarza wyrażenia przysłówkowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • gamifikacja.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna;

  • wszystkie trzy możliwe.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, telefon, tablet, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel przekazuje uczniom informację o tym, że włoska konstytucja przewiduje obowiązek uczestnictwa w wyborach, ale ze względu na brak możliwości wyegzekwowania uczestnictwa zasada ta pozostaje teoretyczna, a tym samym zbliża sytuację kraju do tej, która panuje w Polsce, gdzie udział w wyborach jest dobrowolny. Nauczyciel mówi uczniom o możliwych powodach braku udziału w głosowaniu przez obywateli i pyta, czy kiedyś mieli już możliwość uczestniczyć w wyborach, a jeśli nie, to czy zamierzają to robić w przyszłości. Jeśli jeszcze nie mieli takiego doświadczenia, nauczyciel wskazuje im, że pewnego rodzaju przygotowaniem do udziału w wyborach mogą być w ich przypadku choćby wybory przewodniczącego klasy. Nauczyciel zachęca do pracy z e‑materiałem, wskazując, że dzięki zrealizowaniu e‑materiału zapoznają się z dyskutowanymi we Włoszech pomysłami mającymi zachęcić obywateli do głosowania oraz że będą w stanie rozumieć i tworzyć wypowiedzi pisemne i ustne na temat wyborów w Polsce i we Włoszech.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst przedstawiający pomysły rządu włoskiego na zwiększenie uczestnictwa w wyborach. Uczniowie weryfikują jego zrozumienie poprzez wykonanie następującego po nim ćwiczenia, w którym muszą wskazać, czy wymienione informacje są prawdziwe, czy fałszywe. Potem nauczyciel wyjaśnia uczniom na podstawie tekstu głównego formy i użycie wybranych wyrażeń przysłówkowych. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do zagrania w grę edukacyjną. Za jej pośrednictwem uczniowie poznają i utrwalają słownictwo z zakresu polityki, które następnie będzie wykorzystywane w poleceniach do medium, a później w kolejnych zadaniach z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o opowiedzenie na forum klasy o tym, dlaczego uczestnictwo w wyborach powinno być ważne dla każdego obywatela. Uczniowie mogą też wykonać zadanie pisemne, w którym muszą opisać zasady i przebieg wybranych wyborów w Polsce.

Praca domowa:

Np. ćw. 1–4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji utrwalającej słownictwo z zakresu polityki. Tekst rozpoczynający lekcję i nawiązujące do niego ćwiczenia z sekcji Sprawdź się mogą być podstawą do dyskusji na temat postaw młodych ludzi wobec życia politycznego. Uczniowie mają sformułować argumenty, które pokażą, że głos każdego obywatela jest istotny.