Autorzy: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Al centro commerciale - W centrum handlowym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące centrum handlowego;

  • zna nazwy sklepów i podstawowych produktów;

  • tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące zakupów i spędzania czasu w centrum handlowym;

  • rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach wyrażenia idiomatyczne.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w parach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, gdzie zazwyczaj spotykają się w czasie wolnym, co robią w tych miejscach i kiedy ostatnio tam byli.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania dialogu między grupą włoskich przyjaciół, aby poznać ich plany na popołudnie.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu.

  3. Po wykonaniu ćwiczenia nr 2 nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach opowiedzieli, jakie odwiedzają sklepy i punkty usługowe wymienione w dialogu. Następnie wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy odpowiedzi swoich kolegów z pary.

  4. Nauczyciel zwraca uwagę na wyrażenia idiomatyczne użyte w dialogu. Uczniowie przedstawiają swoje przypuszczenia dotyczące ich znaczenia. Nauczyciel naprowadza uczniów lub w razie konieczności wyjaśnia znaczenie wyrażeń idiomatycznych. W celu utrwalenia uczniowie mogą wykonać ćw. nr 6 z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Nauczyciel pyta uczniów, jakie inne sklepy i punkty usługowe występują w centrach handlowych.

  6. Uczniowie zapoznają się z planem centrum handlowego i wykonują ćwiczenia znajdujące się pod multimedium.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie losują karteczki z nazwami różnych obiektów znajdujących się w centrum handlowym. Następnie tworzą definicję wylosowanego obiektu, a pozostałe osoby z grupy próbują odgadnąć, o jaki obiekt chodzi.

  2. Uczniowie w parach rozmawiają na temat tego, czy lubią spędzać czas w centrum handlowym oraz o ich ostatniej wizycie w takim centrum.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

  • Uczniowie mogą również w parach lub grupach wykonać plan znanego im centrum handlowego, opisując po włosku nazwy poszczególnych typów sklepów i innych obiektów.

Materiały pomocnicze:

  • lista obiektów centrum handlowego do pobrania w PDF.

RyCNNkkzVtews

Lista obiektów centrum handlowego do pobrania w PDF.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 355.45 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Plan centrum handlowego może być wykorzystany do powtórzenia przyimków miejsca. Uczniowie opisują położenie poszczególnych obiektów na planie lub na podstawie opisu położenia wskazują odpowiedni obiekt.