Autorka: Jolanta Kuligowska‑Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Una visita dall’oculista - Z wizytą u okulisty

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna słownictwo dotyczące zmysłu wzroku.

  • Uczeń stosuje w wypowiedziach wyrażenia idiomatyczne związane ze zmysłem wzroku.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi dotyczące najczęściej występujących wad i chorób oczu.

  • Uczeń zna i stosuje zwroty używane podczas wizyty w gabinecie okulistycznym.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Pamięciowe - systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego.

  • Kompensacyjne - odgadujemy znaczenie tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda lekcji odwróconej,

  • konektywizm,

  • metoda kognitywna,

  • grywalizacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca z całym zespołem klasowym.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, rzutnik, ekran, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Zgodnie z zasadami metody lekcji odwróconej, nauczyciel w ramach pracy domowej prosi uczniów o przeczytanie tekstu “Prenditi cura della tua vista!” i zapoznanie się z nowym słownictwem.

  2. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji (np. taki jak tytuł tekstu zadanego jako praca domowa „Prenditi cura della tua vista”) i cele lekcji.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o krótkie refleksje dotyczące przeczytanego tekstu, ich doświadczeń związanych z nauką zdalną, np: czy według nich długie przebywanie przed ekranem komputera wpłynęło na pogorszenie się wzroku, czy nie widzą, żadnych zmian?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na ekranie ćwiczenia (Polecenia 1‑3 do multimedium) sprawdzające zrozumienie treści zadania domowego. Uczniowie wykonują to zadanie indywidualnie.

  2. Nauczyciel prezentuje nowe słownictwo i zwroty idiomatyczne dotyczące zmysłu wzroku, wad i chorób z nim związanych a także wizyty w gabinecie okulistycznym. Najlepiej jeśli nowe słownictwo jest prezentowane na ekranie podczas całej lekcji, tak aby uczniowie mogli przez cały czas na nie spoglądać.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, każda z grup zajmuje się jedną z gier z multimedium. Po ukończeniu danej gry, uczniowie prezentują na forum klasy poznane i utrwalone słownictwo.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1‑3 z sekcji Sprawdź się, stosując w nich nowo poznane słownictwo.

  2. Podsumowując lekcję, uczniowie dokonują autoewaluacji mówiąc, czego się podczas lekcji nauczyli i jakie słownictwo utrwalili. Autoewaluacja obejmuje również napotkane trudności i wątpliwości  związane z przerabianym materiałem.

Praca domowa:

  • Praca domowa stanowi utrwalenie nowo poznanego słownictwa, uczniowie mogą wykonać pozostałe ćwiczenia z materiału interaktywnego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium jak i zaproponowane do niego zadania mogą być również wykorzystane podczas lekcji powtórzeniowej przed sprawdzianem lub wypracowaniem, a także jako praca samodzielna ucznia.