Autorzy: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Artur Gałkowski, Tamara Roszak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il mio primo lavoro - Moja pierwsza praca

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń dowie się, jakie kroki się podejmuje celu znalezienia pierwszej pracy.

  • Uczeń pozna słownictwo związane z poszukiwaniem pracy.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  • Uczeń pozyskuje świadomość znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach kultury cywilizacyjnej.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm 

  • strategia domysłu językowego 

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)  

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie – np. tworzenie zależności, powiązań) 

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur) 

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

Formy pracy:

  • Praca pod kierunkiem nauczyciela.

  • Praca indywidualna.

  • Praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej).

  • Praca w parach (również partnersko z nauczycielem).

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu,

  • głośniki,

  • tablica interaktywna

  • słownik włosko‑polski,

  • materiały piśmienne

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel może poprosić uczniów o podanie informacji, nt. pracy ich rodziców/opiekunów: Che lavoro fa tuo padre/tua madre? Dove lavorano? Quante ore al giorno lavorano? E sempre il loro primo lavoro o hanno anche lavorato in un altro posto nel passato?

  2. Rozmowa nt. pracy rodziców/opiekunów może być także przeprowadzona w parach/grupach.

  3. W podsumowaniu można zapytać się, czy uczniowie chcą wykonywać ten sam zawód, co ich rodzice/opiekunowie: E voi volete essere X / lavorare come vostro padre / vostra madre?

  4. Uczniowie zapoznają się z tekstem wprowadzającym, który uświadamia im, że kiedyś staną przed osobistym wyzwaniem polegającym na znalezieniu i podjęciu pracy.

Faza realizacyjna:

  1. Przed zapoznaniem się z tekstem VIP: i lavori umili prima del successo! nauczyciel może zapytać uczniów o to, kim są poszczególne osoby prezentowane na zdjęciach przed tekstem (Sapete chi è Madonna? Sapete chi è Barack Obama? itd.)

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem VIP: i lavori umili prima del successo! Odpowiadają na polecenie.

  3. Wyjaśniane jest nieznane/mniej znane słownictwo.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie towarzyszące tekstowi źródłowemu (przyporządkowywanie informacji do poszczególnych osób).

  5. Nauczyciel objaśnia użycie czasownika posiłkowego z czasownikami modalnymi w czasach złożonych; jak również zastosowanie pragmatyczne czasu dokonanego - passato prossimo i niedokonanego (zakładającego też określoną niepewność co do realizacji zdarzenia) - imperfetto. Korzysta z informacji i przykładów zawartych w tekście właściwym.

  6. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną nt. poszukiwania i procedur związanych z podejmowaniem pierwszej pracy.

  7. Omawiane jest nieznane słownictwo, użyte w multimedium.

  8. Uczniowie odpowiadają na polecenie wprowadzające: oceniają rady dotyczące szukania i pierwszego zatrudnienia.

  9. Wykonują ćwiczenia towarzyszące multimedium: prawda/fałsz; układanie informacji w pary; porządkowanie informacji

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia w sekcji Sprawdź się:
    ćw. 1 – test wielokrotnego wyboru nawiązujący do tekstu źródłowego;
    ćw. 2 – przyporządkowywanie opisów do ilustracji;
    ćw. 3 – grupowanie konceptów;
    ćw. 4 – zastosowanie czasowników modalnych w czasie przeszłym z innym czasownikiem;
    ćw. 5 – krzyżówka odnoszona do tematu związanego z pracą;
    ćw. 6 – użycie passato prossimoimperfetto.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową zaleca się ćwiczenia otwarte 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać fragmenty materiałów:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą wcielić się w role osób poszukujących i proponujących prace. Wykorzystując poznane słownictwo można zaproponować przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych o pracę.