Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Quello che adoro e quello che detesto - To co uwielbiam i to czego nie znoszę

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna przymiotniki służące do opisu charakteru i osobowości;

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu charakteru i osobowości;

  • zna czasowniki służące wyrażaniu gustów i upodobań;

  • stosuje poznane słownictwo do opisu charakteru, osobowości, gustów i upodobań własnych i innych osób.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, grupowanie pojęć, użycie słownictwa w kontekście.

  • Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel wypisuje na tablicy przymiotniki określające charakter/osobowość: ordinato, disordinato, socievole, studioso, sportivo i upewnia się, czy są one dla wszystkich zrozumiałe, a następnie prosi uczniów, aby wybrali przymiotnik/przymiotniki, które określają ich osobowość i spróbowali umotywować odpowiedź np. Sono sportivo, perché gioco a calcio, vado in palestra e corro.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel informuje uczniów, że w dialogu, który przeczytają znajdą inne cechy osobowości i aktywności z nimi związane. Prosi uczniów o ich wypisanie w dwóch kolumnach.

  2. Nauczyciel pyta uczniów czy w tekście znaleźli inne przymiotniki, które określają ich osobowość lub aktywności, które lubią lub nie lubią wykonywać.

  3. Uczniowie wykonują polecenie do tekstu w celu weryfikacji zrozumienia jego zawartości.

  4. Nauczyciel wypisuje lub wyświetla listę przymiotników podzielonych na dwie grupy: zakończone na -o oraz na e-. Prosi uczniów o wyjaśnienie, jaka jest różnica w odmianie obu grup. W razie konieczności naprowadza uczniów lub sam wyjaśnia to zagadnienie. Można wykorzystać ćwiczenie nr 3 z sekcji Sprawdź się.

  5. Nauczyciel pyta uczniów, jakich czasowników użyto w dialogu do wyrażania upodobań. Prosi, aby uczniowie wypisali w dwóch kolumnach czasowniki wyrażające pozytywne nastawienie oraz negatywne i ułożyli kilka zdań używając czasowników z obu kolumn. Kilka osób prezentuje swoje wypowiedzi na forum klasy.

  6. Nauczyciel zachęca uczniów do uważnego obejrzenia animacji i odpowiedzi na pytanie, która z postaci jest do nich podobna pod względem upodobań.

  7. Uczniowie oglądają ponownie animację i wykonują polecenia. W razie konieczności nauczyciel udziela dodatkowych wyjaśnień.

Faza podsumowująca:

  1. Utrwalenie materiału odbywa się poprzez wykonanie przez uczniów wybranych ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.

  2. Uczniowie w parach lub grupach wykonują ćwiczenie nr 8, rozmawiając o swoich gustach i upodobaniach.

  3. Uczniowie przedstawiają na forum informacje, które uzyskali od swoich kolegów podczas pracy w parach lub grupach. Po wypowiedzi uczniów nauczyciel dokonuje ewentualnej korekty oraz podsumowuje pracę uczniów.

Praca domowa:

  • Wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. W szczególności ćwiczenia nr 8 i 9.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • W czasie lekcji, np. w fazie podsumowania, uczniowie oglądają animację bez dźwięku i odpowiadają na pytania lektora zgodnie z ich gustami i upodobaniami.

  • Animacja może służyć do powtórzenia słownictwa: uczniowie oglądają animację bez dźwięku i nazywają przedstawione w niej czynności lub słuchają tylko ścieżki dźwiękowej i pokazują dane czynności za pomocą pantomimy.