Autorzy: Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch, Justyna Groblińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Dalla colazione alla cena - Od śniadania do kolacji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje i utrwala słownictwo związane z posiłkami i produktami spożywczymi;

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat posiłków i produktów spożywczych;

  • tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne związane z tematem posiłków i produktów spożywczych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do Internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze, ewentualnie każdy uczeń może przynieść na lekcję ulubiony składnik śniadania.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do Internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel informuje uczniów, o tym, że słowo „la colazione” to dla uczących się języka włoskiego Polaków fałszywy przyjaciel.

  2. Objaśnia im to pojęcie i podaje kilka innych przykładów takich słów. Mówi, że w trakcie lekcji zapoznają się z włoskimi nazwami posiłków i podstawowych produktów spożywczych, co pozwoli im mówić o tym, jak się odżywiają.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst przedstawiający tygodniową listę zakupów, pozwalającą na oszczędne gospodarowanie pieniędzmi i przygotowywanie różnorodnych, zdrowych posiłków.

  2. Uczniowie weryfikują zrozumienie tekstu poprzez wykonanie następującego po nim ćwiczenia z lukami.

  3. W kolejnej części lekcji nauczyciel wyjaśnia za pomocą zaproponowanego w materiale tekstu, jakie są włoskie zwyczaje w zakresie posiłków spożywanych w ciągu dnia.

  4. Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze słownictwem zawartym w multimedium bazowym i wymienienie, które spośród produktów znajdują się na ich tygodniowej liście zakupów.

  5. Uczniowie przechodzą do wykonania trzech poleceń do multimedium, a później kontynuują utrwalanie nowego słownictwa poprzez ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie na forum klasy informacji na temat ich sposobu odżywiania się.

  2. Uczniowie powinni opowiedzieć o porach spożywania różnych posiłków i produktach, które najczęściej wybierają.

  3. W ramach pracy domowej mogą też sprawdzić, jakich produktów brakuje w ich domu oraz stworzyć listę zakupów w języku włoskim.

Praca domowa:

  • Np. ćw. 1–4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji wprowadzającej lub utrwalającej słownictwo z zakresu żywności i posiłków.

  • Uczniowie mogą stworzyć listę swoich ulubionych potraw, a następnie opracować w języku włoskim listę zakupów niezbędnych do ich przygotowania.

  • Klasa może zorganizować także po lekcji wspólne śniadanie, podczas którego uczniowie mogą porozmawiać po włosku na temat ulubionych produktów i nazywać składniki przyniesione przez innych uczniów.