Autorzy: Jolanta Kuligowska‑Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Capoluogo lombardo. - Stolica Lombardii.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 3, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna i stosuje słownictwo związane z podróżowaniem, zwiedzaniem i sztuką.

  • Uczeń zna i stosuje poprawnie czasowniki ruchu w czasie passato prossimo.

  • Uczeń potrafi opisywać wydarzenia mające miejsce w przeszłości.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - używanie poznanego słownictwa w naturalnym kontekście, tworzenie różnych kombinacji zdań.

  • Strategie metakognitywne - centralizowanie procesu uczenia.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • Podejście komunikacyjne.

  • Konektywizm.

  • Metoda kognitywna.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca z całym zespołem klasowym.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu,

  • rzutnik,

  • ekran,

  • głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel podaje uczniom cele lekcji i wyjaśnia w jaki sposób będą pracowali.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek byli w Mediolanie i co wiedzą na temat stolicy Lombardii.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel, korzystając z rzutnika i ekranu, prezentuje uczniom interaktywną mapę Mediolanu, miejsca zaznaczone na niej wraz z informacjami ich dotyczącymi.

  2. Uczniowie podczas prezentacji robią notatki - wypisują najważniejsze elementy, które znajdują się w poszczególnych miejscach w Mediolanie oraz wynotowują nieznane im słówka.

  3. Uczniowie pracują w parach i wymieniają się informacjami dotyczącymi miejsc, które należy zwiedzić podczas wizyty w Mediolanie.

  4. Uczniowie wykonują polecenia związane z interaktywną mapą Mediolanu.

  5. Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób dobierać czasowniki posiłkowe do czasowników ruchu w passato prossimo.

Faza podsumowująca:

  1. Wszyscy uczniowie wykonują ćwiczenie 2 i 7 z sekcji Sprawdź się.

  2. Uczniowie zachęceni przez nauczyciela opowiadają o wydarzeniach przeszłych.

Praca domowa:

  • Pracą domową może być ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być również wykorzystane jako element w metodzie lekcji odwróconej - uczniowie w domu, przed lekcją, zapoznają się z mapą interaktywną i słownictwem w niej zawartym. Podczas lekcji następuje utrwalenie słownictwa. Pozostałe ćwiczenia mogą stanowić materiał powtórkowy przed sprawdzianem lub przygotowaniem do wypowiedzi ustnej dotyczącej zwiedzania, podróżowania, wakacji itp.