Autorzy: Jolanta Kuligowska‑Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Un albergo per le vacanze perfette - Hotel na idealne wakacje

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna i stosuje słownictwo dotyczące branży hotelowej.

  • Uczeń potrafi formułować wypowiedzi w języku włoskim, używając nowo poznanego słownictwa.

  • Uczeń potrafi wyrazić swoje upodobania, dotyczące spędzania czasu w hotelu wakacyjnym.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - używanie poznanego słownictwa w naturalnym kontekście, tworzenie różnych kombinacji zdań.

  • Strategie metakognitywne - centralizowanie procesu uczenia; utrwalamy i łączymy nowe informacje z już znanymi, koncentrujemy uwagę.

  • Strategie kompensacyjne - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu.

Metody i techniki nauczania:

  • Podejście komunikacyjne.

  • Metoda kognitywna.

  • Konektywizm.

Formy pracy:

  • Praca w parach,

  • praca indywidualna,

  • praca z całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu,

  • rzutnik,

  • ekran,

  • głośniki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, gdzie najczęściej spędzają rodzinne wakacje i czy kiedykolwiek spędzali wakacje we Włoszech? Następnie wyjaśnia uczniom cele lekcji i prezentuje jej przebieg (praca z mapą interaktywną kompleksu hotelowego).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnego przeczytania tekstu „Albergo Acqua Azzurra”, do posiłkowania się słownikiem w przypadku nieznajomości słownictwa i wykonania ćwiczenia do tekstu. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem samodzielnej pracy uczniów z tekstem i, w razie konieczności, pomaga rozwiać wątpliwości.

  2. Nauczyciel wyświetla na ekranie interaktywną mapę kompleksu hotelowego i wraz z uczniami “odkrywają” poszczególne miejsca na mapie. Uczniowie, stosując domysł językowy, zgadują znaczenie nieznanych im słów, następnie sprawdzają wspólnie ich znaczenie.

  3. Uczniowie w parach wykonują polecenia 1‑3 do medium - mapy interaktywnej. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem samodzielnej pracy uczniów i służy im pomocą, jeśli okaże się to konieczne.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się, tworzą definicje do zaproponowanych w ćwiczeniu wyrazów, korzystając przy tym z nowo poznanego słownictwa.

Praca domowa:

  • Pracę domową stanowi ćwiczenie 7, ponadto uczeń może wykonać inne niewykorzystane na lekcji ćwiczenia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Medium może zostać wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia, jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem,wypracowaniem klasowym lub kartkówką ze słownictwa.