Autorka: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La casa di cui sogniamo - Dom, o którym marzymy

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przygotowuje plan własnego wymarzonego domu i potrafi o nim opowiedzieć;

  • opracowuje własną koncepcję wymarzonego domu;

  • uzasadnia użycie poszczególnych zaimków względnych nieodmiennych;

  • tworzy wypowiedzi z wykorzystaniem zaimków względnych nieodmiennych podczas rozmowy z drugą osobą.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa satysfakcję, ponieważ potrafi przeprowadzić rozmowę na temat budowy i aranżacji domu;

  • potrafi tworzyć zdania złożone z użyciem zaimków względnych nieodmiennych, co ułatwia mu płynną komunikację;

  • poznaje nowe słownictwo związane z konstrukcją domu – m.in. potrafi nazwać jego poszczególne obszary.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie kompensacyjne.

  • Strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Kognitywizm.

  • Konektywizm.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu;

  • słuchawki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie e‑materiału i zadaje im w języku włoskim pytanie o to, czy chcieliby w przyszłości mieszkać w mieszkaniu, czy w domu, prosi o uzasadnienie odpowiedzi.

  2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i prosi o zapoznanie się ze wstępem do e‑materiału. Prosi uczniów o to, by wpisali po trzy włoskie słowa, które kojarzą im się z domem.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i czytają tekst pt. Lavoro di pazienza.

  2. Uczniowie sprawdzają, czy wśród słów użytych w tekście znajdują się także te, które wypisali przed jego przeczytaniem. Najpierw chętne osoby odczytują słowa, które się powtarzają. Następnie nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie słów, które wypisali, a które nie pojawiły się w treści bloga.

  3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom nowe słownictwo i złożone konstrukcje językowe.

  4. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o to, by ten wymienił najważniejsze kwestie związane z organizacją budowy domu, o których wspomina w swoim poście bohaterka Anna.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie poleceń do tekstu.

  6. Nauczyciel omawia z uczniami użycie zaimków względnych nieodmiennych – szczególnie zaimka cui. Zwraca szczególną uwagę na to, że w tym e‑materiale chodzi konkretnie o zaimki względne – może wyjaśnić to na podstawie zaimka „chi”, podając przykład zdania „Chi vuole andare al cinema?”, w którym „chi” pełni funkcję zaimka pytajnego oraz „Chi dorme non piglia pesci”, w którym „chi” pełni funkcję właśnie zaimka względnego.

  7. Nauczyciel prosi uczniów o przejście do części e‑materiału z grą – uczniowie grają w quiz i wykonują zadania interaktywne znajdujące się pod nim.

  8. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach zadania nr 7 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi o to, by każdy uczeń wymyślił po dwa zdania z użyciem zaimka względnego cui. Prosi wybranych uczniów o odczytanie swoich przykładów.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie e‑materiału i wypisanie z pamięci trzech słów związanych z domem, których nauczyli się podczas lekcji.

Praca domowa:

  • Pozostałe zadania z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie, grając w grę z medium bazowego, starają się wypisać wszystkie przykłady, z których rozwiązaniem mieli problem. Następnie w parach odpytują się wzajemnie z pytań, które sprawiły im trudność.

  • Uczniowie, na postawie pytania z quizu o treści „I gradini e la ringhiera sono le parti...”, próbują stworzyć po jednej podobnej zagadce leksykalnej z zakresu nowego słownictwa.