Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Giochiamo a pallavolo? - Zagramy w siatkówkę?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie słownictwo dotyczące piłki siatkowej, zna określenia graczy i nazwy podstawowych części boiska.

  • Uczeń zna czasowniki i wyrażenia określające podstawowe czynności wykonywane podczas meczu piłki siatkowej.

  • Uczeń odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce.

  • Uczeń wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach.

  • Strategia kompensacyjna - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu.

  • Strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur.

  • Strategie pamięciowe - tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne;

  • podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • Praca indywidualna,

  • w parach (lub małych grupach),

  • na forum klasy.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu,

  • rzutnik lub tablica multimedialna,

  • (lub odtwarzacz plików audio),

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć. Nauczyciel pyta uczniów o ich doświadczenia związane z siatkówką:

    • Vi piace giocare a pallavolo?

    • Chi di voi gioca a pallavolo dopo la scuola?

    • Conoscete alcuni pallavolisti italiani o polacchi?

    • Guardate le partite di pallavolo alla TV?

  2. Nauczyciel aktywizuje uczniów, zachęcając do zapisywania na tablicy słownictwa związanego z tematem pallavolo (np. il giocatore, la partita, il campo, la rete itd.).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt.: „Francesca Piccinini - il simbolo della pallavolo italiana”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) jego ogólny kontekst.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby krótko opowiedzieli, o czym jest tekst. Może zadawać pytania, może też poprosić o wykonanie zadania do tekstu.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby wypisali z przeczytanego tekstu słownictwo związane z tematem zajęć. Nauczyciel uzupełnia słownictwo podane przez uczniów korzystając z zestawienia znajdującego się w dalszej części materiału.

  4. Uczniowie, z pomocą nauczyciela, układają zdania z wypisanym słownictwem (nauczyciel może też zaproponować uczniom tłumaczenie zdań z języka polskiego na włoski).

  5. Następnie uczniowie pracują indywidualnie z multimedium - L’intervista a un allenatore di pallavolo, składającym się z dwóch części. Uczniowie najpierw słuchają obu części wywiadu, a następnie wykonują polecenie 1 do tego multimedium.

  6. Następnie uczniowie słuchają ponownie drugiej części wywiadu, starając się wynotować reguły dotyczące gry w siatkówkę. Pracując w parach lub małych grupach, uczniowie uzupełniają swoje notatki i na ich podstawie tworzą listę reguł obowiązujących w tej dyscyplinie sportu.

  7. Nauczyciel dokonuje ewaluacji pracy w parach/grupach prosząc o prezentację wyników pracy na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  • W końcowej fazie lekcji nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji Sprawdź się, które ma formę quizu podsumowującego przekazane na zajęciach treści. Ćwiczenie może zostać zrealizowane w parach lub na forum klasy.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może zrealizować niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z zestawu ćwiczeń znajdujących się w sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach powtórzenia materiału leksykalnego przed sprawdzianem lub ćwiczenia kompetencji rozumienia tekstu słuchanego.

  • Multimedium może być też wykorzystane podczas innej lekcji z zakresu tematycznego: sport i zdrowy tryb życia.