Autorzy: Katarzyna Kowalik, Justyna Groblińska, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Buona lettura! - Miłej lektury!

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie proste recenzje literackie w języku włoskim;

  • tworzy własne wypowiedzi ustne i pisemne na temat przeczytanych przez siebie książek;

  • poznaje różnicę w stosowaniu par czasowników sentireascoltare, direparlare, conosceresapere.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna;

  • wszystkie trzy możliwe.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do Internetu, telefon, tablet, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do Internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy wiedzą, co kryje się pod pojęciem „trzecia strona” we włoskiej kulturze. Przekazuje im ciekawostkę dotyczącą tradycyjnego umieszczania treści związanych z kulturą we włoskich gazetach i wskazuje, że rubryki kulturalne zawierają często recenzje literackie. Nauczyciel pyta uczniów, czy zapoznają się z recenzjami czytanych przez siebie dzieł literackich. Informuje ich, że po zrealizowaniu e‑materiału będą w stanie wyrazić w formie pisemnej i ustnej opinię na temat wybranej książki.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst przedstawiający rady na temat tego, jak napisać recenzję książki. Uczniowie weryfikują jego zrozumienie poprzez wykonanie następującego po nim ćwiczenia, w którym muszą wskazać, czy wymienione informacje są prawdziwe czy fałszywe.

  2. Potem nauczyciel wyjaśnia uczniom na podstawie tekstu głównego różnicę pomiędzy czasownikami sentireascoltare, direparlare, sapereconoscere.

  3. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do zagrania w grę edukacyjną. Za jej pośrednictwem uczniowie poznają i utrwalają słownictwo, które następnie będzie wykorzystywane w poleceniach do multimedium, a następnie w kolejnych zadaniach z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o opowiedzenie na forum klasy o tym, jakie gatunki literackie najczęściej wybierają. Podsumowaniem lekcji jest napisanie własnej recenzji wybranego dzieła literackiego (ćw. 8 z części Sprawdź się). To zadanie może też być pracą domową.

Praca domowa:

  • Np. ćw. 1–4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może połączyć lekcję z zajęciami poświęconymi konkretnemu włoskiemu dziełu literackiemu – np. krótkiemu opowiadaniu, które uczniowie muszą samodzielnie przeczytać (po polsku, lub wraz z pomocą nauczyciela objaśniającego trudniejsze słownictwo, po włosku), a następnie je zrecenzować. Mogą wykonać to zadanie w formie interaktywnej: jako prezentację multimedialną, krótki film czy podcast. Różnice w opiniach uczniów na temat tekstu mogą być podstawą do dyskusji w grupie. Uczniowie mogą też przynieść na lekcję swoje ulubione książki, sporządzić ich recenzję i przedstawić je kolegom i koleżankom.