Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il primo soccorso - Pierwsza pomoc

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.

  • Uczeń udziela rad dotyczących udzielania pierwszej pomocy i wzywania karetki.

  • Uczeń opisuje przebieg pierwszej pomocy przedmedycznej.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.

  • Strategie kognitywne – analiza danych językowych.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

Praca indywidualna, praca w grupie, praca w parach.

Środki dydaktyczne:

Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat udzielania pierwszej pomocy, czego nauczyli się na ten temat podczas innych zajęć szkolnych.

  3. Uczniowie przystępują do burzy mózgów: tworzą mapę pojęć związanych z pierwszą pomocą w nagłych wypadkach. W razie konieczności nauczyciel nakierowuje uczniów i pomaga z doborem odpowiednich pojęć.

  4. Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem pt. “Il primo soccorso”, celem poszerzenia wiadomości związanych z zasadami udzielania pierwszej pomocy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst znajdujący się na początku materiału.

  2. Uczniowie zapoznają się z pierwszym zadaniem do tekstu i wyszukują w nim informacje niezbędne do jego wykonania, następnie w zadaniu drugim przygotowują wypowiedź ustną.

  3. Po omówieniu tekstu pt. Il primo soccorso i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy omówić kolejną część materiału – tekst dotyczący słownictwa związanego z pierwszą pomocą, nieregularnych form liczby mnogiej oraz zawierający przypomnienie nazewnictwa części ciała.

  4. Uczniowie wykonują zadania nr 4 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  5. Następnie należy przejść do pracy z multimedium. Jest to prezentacja multimedialna składająca się z 10 slajdów, przedstawiająca procedurę udzielania pierwszej pomocy. Wskazane jest wspólne oglądanie tej prezentacji w klasie – większość informacji odczytywana jest przez lektora. Po pierwszym obejrzeniu prezentacji, uczniowie zapoznają się z treścią poleceń do multimedium, a w czasie odtwarzania prezentacji robią notatki mogące pomóc im w wykonaniu zadań. Prezentację należy odtworzyć wielokrotnie, aby uczniowie zrozumieli wszystkie informacje potrzebne do wykonania ćwiczeń. Po zakończeniu pracy z prezentacją interaktywną należy przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych celem utrwalenia zrealizowanego materiału.

Faza podsumowująca:

W celu podsumowania pracy z materiałem interaktywnym nauczyciel ponownie zaprasza uczniów do mapy myśli przygotowanej w fazie wprowadzającej.  Uczniowie uzupełniają ją o wiadomości uzyskane w czasie lekcji.

Uczniowie dobierają się w pary. Każda para otrzymuje 10 kartek z pytaniami dotyczącymi udzielania pierwszej pomocy. Jedna osoba losuje karteczkę, druga stara się ustnie odpowiedzieć na pytanie z karteczki, następnie zamieniają się rolami. Po kilku rundach nauczyciel zadaje pytania wybranym osobom, które odpowiadają na forum klasy.

Pytania:

  1. Aspettando l’autobus dopo scuola vedi un grave incidente stradale. Che cosa fai?

  2. Passeggiando per un parco vedi una persona che sembra dormire nell’erba. Che cosa fai?

  3. Che cosa bisogna fare prima di chiamare l’ambulanza?

  4. La vittima di un incidente stradale è incosciente ma respira normalmente. Come la puoi aiutare?

  5. La vittima di un incidente stradale è incosciente e non senti il respiro. Che cosa bisogna fare?

  6. Qual è la differenza tra i numeri di emergenza in Italia e quelli in Polonia?

  7. Quale posizione è necessaria per la rianimazione cardio‑polmonare?

  8. A che cosa serve la coperta termica?

  9. A che cosa serve il defibrillatore?

  10. Che scopo ha il massaggio cardiaco?

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 2, 3, 5, 7, 8.

Materiały pomocnicze:

Karteczki z pytaniami do wykorzystania w fazie podsumowującej.

  1. Aspettando l’autobus dopo scuola vedi un grave incidente stradale. Che cosa fai?

  2. Passeggiando per un parco vedi una persona che sembra di dormire nell’erba. Che cosa fai?

  3. Che cosa bisogna fare prima di chiamare l’ambulanza?

  4. La vittima di un incidente stradale è incosciente ma respira normalmente. Come la puoi aiutare?

  5. La vittima di un incidente stradale è incosciente e non senti il respiro. Che cosa bisogna fare?

  6. Qual è la differenza tra i numeri di emergenza in Italia e quelli in Polonia?

  7. Quale posizione è necessaria per la rianimazione cardio‑polmonare?

  8. A che cosa serve la coperta termica?

  9. A che cosa serve il defibrillatore?

  10. Che scopo ha il massaggio cardiaco?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa związanego z ochroną zdrowia lub podróżowaniem.

Samodzielna praca ucznia z multimedium może być elementem przygotowania do zajęć w ramach lekcji odwróconej.