Autorki: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In città - W mieście

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zapamiętuje nazwy różnych obiektów w mieście włoskim.

  • Uczeń zapamiętuje, z jakimi przyimkami łączą się nazwy obiektów miejskich.

  • Uczeń stosuje odpowiednie przyimki z obiektami w mieście.

  • Uczeń stosuje czasowniki regularne i niektóre nieregularne w odpowiednich formach czasu indicativo presente.

  • Uczeń wykorzystuje czasowniki modalne (volere, potere, dovere) do wypowiedzi na temat tego, co lubi, może lub musi robić.

  • Uczeń tworzy proste zdania złożone z poznanych elementów.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne:

    • strategie zapamiętywania;

    • strategie przetwarzanie materiału językowego.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;

  • słownik włosko–polski, materiały piśmienne.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w VII klasie na pewno potrafią już wysyłać i odbierać maile. W fazie wprowadzającej nauczyciel proponuje uczniom zapoznanie się z treścią maila, jaki nauczycielka napisała do uczniów, którzy będą uczestniczyli w piątkowej wycieczce po mieście. Nauczyciel odczytuje tekst, a następnie prosi jednego lub więcej z uczniów o ponowne odczytanie tekstu. Nauczyciel zwraca uwagę na fakt, że przy różnych obiektach mogą być potrzebne różne przyimki proste lub z rodzajnikiem. Może poprosić uczniów o wypisanie z maila wszystkich obiektów wraz z przyimkami, które przy nich występują. Uczniowie mogą to zrobić na platformie lub w zeszytach. Następnie uczniowie wykonują polecenie sprawdzające zrozumienie treści maila. Uczniowie mogą przedstawić swoje propozycje na temat tego, co chcieliby robić podczas wycieczki szkolnej po mieście.

Faza realizacyjna:

Medium bazowe ma formę testu sprawdzającego umiejętności stosowania przyimków przy różnych obiektach w mieście, a także znajomości nazw tychże obiektów. W teście uczniowie losują 15/40 poleceń, za które mogą uzyskać 15 punktów. Test można powtórzyć wiele razy. Za każdym razem program będzie losował nowy zestaw poleceń, uwzględniający także te pytania, do których wcześniej uczeń podał błędne odpowiedzi. Dodatkowo, w celu utrwalenia materiału zawartego w teście, zaleca się wykonanie trzech poleceń do multimedium. Proponuje się, aby uczniowie ćwiczyli również tworzenie innych pytań i odpowiedzi na nie.

Faza podsumowująca:

Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ćwiczeń interaktywnych i otwartych. Ćwiczenie otwarte nr 10 uczniowie mogą wykonać w grupach, proponując krótki plan wycieczki po ich mieście. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, uczniowie powinni powtórzyć materiał. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

Polecane dodatkowe materiały:
De Giuli, Alessandro, Le preposizioni italiane: Grammatica - esercizi - giochi, Hueber, 2001.

Pomocniczo można też wykorzystać inne e‑materiały znajdujące się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji.

  • Dodatkowo multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu w celu utrwalenia stosowania przyimków i nazw obiektów obecnych w teście.