Autorzy: Jolanta Kuligowska - Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Così tante scarpe e solo due piedi - Tak wiele butów, a stopy tylko dwie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 2, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje słownictwo związane z różnymi typami obuwia.

  • potrafi wyrażać swoje preferencje dotyczące typów obuwia.

  • zna zasady dotyczące uzgadniania imiesłowu czasu przeszłego z zaimkami dopełnienia bliższego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - używanie poznanego słownictwa w naturalnym kontekście, tworzenie różnych kombinacji zdań.

  • Strategie metakognitywne - centralizowanie procesu uczenia; utrwalamy i łączymy nowe informacje z już znanymi, koncentrujemy uwagę.

Metody i techniki nauczania:

  • Metoda kognitywna.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Konektywizm.

  • Burza mózgów.

Formy pracy:

  • Praca w parach.

  • Praca z całym zespołem klasowym.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, głośniki, rzutnik, ekran.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie typy obuwia są im znane w języku polskim i czy znają jakieś nazwy obuwia w języku włoskim.

  2. Nauczyciel podaje temat lekcji “Così tante scarpe e solo due piedi”. Wyjaśnia, że jest to cytat z pewnego znanego serialu i pyta, jak uczniowie go rozumieją.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z treścią poleceń do medium (praca w parach, która pozwoli uczniom „wymienić się” swoją wiedzą).

  2. Uczniowie słuchają nagrania audio. Po dwukrotnym wysłuchaniu dialogu, wykonują w parach polecenia, następnie na forum klasy porównują swoje odpowiedzi.

  3. Nauczyciel proponuje uczniom zapoznanie się z treścią dialogu “Le famose scarpe con la suola rossa” i zwrócenie uwagi na nowe słownictwo oraz na charakterystyczne formy participio passato w połączeniu z zaimkami.

  4. Uczniowie, metodą burzy mózgów, „formułują” zasadę uzgadniania końcówki participio passato z rodzajem i liczbą zaimka dopełnienia bliższego, a następnie wykonują zadania 2 i 5 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, korzystając ze słownika dotyczącego obuwia, zadają sobie nawzajem pytania typu: I mocassini portano sole le donne? Le zeppe hanno la suola piatta? itp.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Medium bazowe może być również wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia, jako materiał utrwalający poznane słownictwo.