Autorka: Jolanta Kuligowska‑Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Estroverso, introverso, o forse ambiverso? - Ekstrawertyk, introwertyk a może ambiwertyk?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 2, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje słownictwo dotyczące charakteru i typów osobowości.

  • zna i stosuje wyrażenia idiomatyczne z nazwami zwierząt dotyczące cech charakteru.

  • potrafi opisać typy osobowości używając odpowiednich przymiotników.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Pamięciowe - systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego.

  • Kompensacyjne - odgadujemy znaczenie tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Konektywizm.

  • Kognitywizm

  • Podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • Praca w parach

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, rzutnik, ekran, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji i pyta, czy znają znaczenie zawartych w nim terminów dotyczących typów osobowości.

  2. Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi na temat ich cech charakteru i typów osobowości.

  3. Nauczyciel proponuje uczniom przeczytanie dialogu „Estroverso, introverso o forse ambiverso?”, po przeczytaniu którego odpowiadają na pytania do tekstu.

  4. Nauczyciel podaje uczniom cele lekcji i informacje dotyczące materiału interaktywnego, z którym uczniowie będą pracować.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na ekranie katalog interaktywny z typami osobowości, wyjaśnia uczniom nowe słownictwo, uczniowie stosują tzw. domysł językowy i porównują włoskie słowa ze słownictwem z innych, znanych im języków obcych.

  2. Uczniowie w parach wykonują polecenia do katalogu.

  3. Nauczyciel wyświetla na ekranie ćwiczenie 1 z sekcji Sprawdź się (krzyżówka). Cała klasa pracuje nad jej rozwiązaniem.

Faza podsumowująca:

  1. Chętni uczniowie wykonują ćwiczenie wykonują ćwiczenie 7 z sekcji Sprawdź się - ustnie opisują typ swojej osobowości, korzystając z nowo poznanego słownictwa.

Praca domowa:

  • Praca domowa stanowi utrwalenie nowo poznanego słownictwa, uczniowie mogą wykonać pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium jak i zaproponowane do niego zadania może być również wykorzystane podczas lekcji powtórzeniowej przed sprawdzianem lub wypracowaniem, w którym uczeń będzie korzystał ze słownictwa niezbędnego do opisu charakteru osoby.