Autorzy: Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Oggi festeggiamo la mia laurea - Dziś świętujemy moją obronę

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozumie i tworzy wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące obrony prac dyplomowych.

  2. Uczeń zna podstawowe słownictwo dotyczące obrony prac dyplomowych oraz pogłębia znajomość słownictwa związanego z rodziną.

  3. Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  4. Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych ćwiczone struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (techniki wspierające instytucjonalne formy nauki języków obcych, zainteresowania i sposób spędzania czasu wolnego przez nastolatków);

  • strategie kognitywne – analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • eklektyzm;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie zdalne i hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do Internetu;

  • materiały piśmiennicze;

  • głośniki;

  • pomocniczo nakrycie głowy absolwenta wyższej uczelni, egzemplarz pracy dyplomowej czy np. włoskie confetti.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

W fazie wprowadzającej nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak wygląda obrona pracy dyplomowej na polskich uczelniach i czy w ich rodzinach panują jakieś zwyczaje związane z tą chwilą. Nauczyciel sygnalizuje, że we Włoszech to bardzo ważna chwila nie tylko dla absolwenta, ale i dla jego bliskich i ten e‑materiał pozwoli uczniom dowiedzieć się więcej na ten temat.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem o przygotowaniach do obrony pracy dyplomowej i jej świętowaniu. Wykonują polecenie do tekstu. Nauczyciel podkreśla znaczącą obecność rodziny i bliskich zarówno podczas obrony, jak i po niej. To pozwala płynnie przejść do testu, dzięki któremu uczniowie sprawdzą, utrwalą i pogłębią wiedzę językowo‑kulturową na temat włoskiej rodziny. Następnie wykonują 3 polecenia do multimedium, które pozwalają utrwalić leksykę.

Nauczyciel krótko przypomina o zasadach stosowania zaimków dzierżawczych i zwraca uwagę na specyfikę ich użycia przed nazwami członków rodziny.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej uczniowie pracują w parach lub małych grupach. Wykonują ćwiczenia 3‑6 z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa:

Nauczyciel zadaje ćwiczenia 1, 2, 7 i 8. Można zadać również inne wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, których nie wykonano na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Natale con i tuoi e Pasqua...?Dz5M2lKLFNatale con i tuoi e Pasqua...?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium podczas wszelkich innych zajęć dotyczących kultury czy rodziny. Test może służyć uczniom do ćwiczenia rozwiązywania tego typu zadań przed egzaminami końcowymi.