Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In pizzeria - W pizzerii

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna włoskie nazwy wybranych, typowych dla kuchni włoskiej rodzajów pizzy.

  • Uczeń potrafi złożyć zamówienie w pizzerii (na miejscu lub telefonicznie).

  • Uczeń odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

  • Uczeń formułuje poprawnie pytania dotyczące np. preferencji czy wyboru dań w pizzerii.

  • Uczeń wykorzystuje poznane podczas lekcji struktury gramatyczne i leksykalne we właściwym kontekście (pizzeria).

Cele motywacyjne:

  • Uczeń uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • konstruktywizm;

  • strategia domysłu językowego;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie - odgrywanie scenek, symulacja dialogów);

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur);

  • webquest.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • nauczanie polisensoryczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • rzutnik lub tablica multimedialna, (lub odtwarzacz plików audio);

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie w ramach zadanej wcześniej pracy domowej, pracują samodzielnie (szukając informacji w internecie), przygotowując listę typowych włoskich pizz.

  2. Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów edukacyjnych. Następnie nauczyciel prosi uczniów o prezentację, jakie pizze udało im się znaleźć. Uczniowie mogą np. przedstawić zdjęcia wybranych pizz oraz krótko je scharakteryzować lub zapytać kolegów, czy znają ich włoskie nazwy i składniki wykorzystywane do ich przygotowania.

  3. W tej części lekcji nauczyciel, w ramach ciekawostki, może przedstawić uczniom informacje dotyczące np. okoliczności powstania pierwszej pizzy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt. Stasera mangiamo la pizza!, starając się zrozumieć nakreśloną sytuację.

  2. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści, prosząc uczniów o wykonanie zadania do tekstu.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby wypisali (np. z przeczytanego dialogu) zwroty i wyrażenia potrzebne do złożenia telefonicznego zamówienia w pizzerii i ewentualnie uzupełnia listę zestawioną przez uczniów.

  4. Następnie uczniowie zapoznają się z katalogiem multimedialnym, starając się zapamiętać składniki wykorzystywane do przygotowania zaprezentowanych w nim pizz.

  5. Po obejrzeniu katalogu interaktywnego następuje praca w parach: każda para realizuje polecenia 1‑3 do multimedium, a nauczyciel prezentuje poprawne rozwiązania (np. korzystając z tablicy multimedialnej czy rzutnika).

Faza podsumowująca:

  • Aby upewnić się, że uczniowie opanowali materiał leksykalny, nauczyciel może poprosić uczniów o odegranie scenek sytuacyjnych w pizzerii: uczniowie mogą na zmianę wcielać się w role zamawiających i przyjmujących zamówienie. Jako materiał bazowy może w tej części lekcji posłużyć katalog interaktywny.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może zrealizować niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z zestawu ćwiczeń znajdujących się w sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu: uczeń, inspirując się kartami katalogu interaktywnego, może przygotować samodzielnie dowolną ilość kart będących jego kontynuacją;

  • Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych z żywieniem, np. w celu utrwalenia nazw podstawowych produktów żywnościowych.