Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Gli spaghetti alla carbonara – le ricette tradizionali italiane, imperativo negativoSpaghetti alla carbonara – tradycyjne włoskie przepisy kulinarne, przeczenie trybu rozkazującego

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie i korzysta ze słownictwa dotyczącego kulinariów;

  • stosuje w swoich wypowiedziach tryb rozkazujący imperativo, także w zdaniach z przeczeniem (imperativo negativo);

  • korzysta z włoskich przepisów kulinarnych;

  • samodzielnie wyszukuje w internecie informacje dotyczące włoskiej kuchni;

  • nazywa typowe czynności w przygotowywaniu posiłków.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, ćwiczenie używania i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – współodczuwanie.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe;

  • webquest.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji oraz jej cele i krótko zapowiada jej przebieg. Następnie uczniowie dobierają się w trzy‑czteroosobowe grupy i mają za zadanie stworzyć jak najdłuższą listę znanych im włoskich potraw. Po tym wstępie można przejść do lektury tekstu pt. „Spaghetti alla carbonara” z pierwszej części materiału. Tekst można wykorzystać do ćwiczenia wymowy – uczniowie czytają fragmenty tekstu na głos. Następnie uczniowie wykonują zadanie zamknięte do tekstu.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu tekstu pt. „Spaghetti alla carbonara” i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy przejść do informacji zawartych w następnej sekcji materiału, która stanowi powtórzenie trybu rozkazującego (imperativo) oraz wprowadzenie przeczenia trybu rozkazującego (imperativo negativo). W tekście zamieszczono także listę typowych czasowników stosowanych w przepisach kulinarnych, które mogą okazać się przydatne w czasie pracy z multimedium. Jest to film typu tutorial o długości około trzech minut, przedstawiający proces przygotowania spaghetti alla carbonara, jednego z najpopularniejszych włoskich dań. Uczniowie oglądają film niezależnie, jeśli dysponują własnymi urządzeniami pozwalającymi na jego wyświetlenie, lub wspólnie z resztą klasy na telewizorze lub projektorze. W przypadku wspólnego oglądania, film należy wyświetlić co najmniej dwukrotnie. Przed wyświetleniem filmu uczniowie powinni zapoznać się z poleceniami do multimedium, aby wiedzieć, na jakie informacje powinni szczególnie zwrócić uwagę.

  2. Po zakończeniu pracy z wideo‑przepisem należy przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych celem utrwalenia realizowanego materiału. Nauczyciel na bieżąco sprawdza postępy uczniów i służy im podpowiedziami.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie losują w parach karteczki z wybranymi rzeczownikami opisującymi typowe czynności przy przygotowywaniu potraw. Następnie mają za zadanie odegrać daną czynność przed resztą klasy, przy pomocy gestów oraz dźwiękonaśladownictwa. Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć przedstawiany czasownik.

Praca domowa:

  • Uczniowie dobierają się w pary i losują nazwy włoskich regionów. Jako pracę domową mają za zadanie przygotować krótką prezentację multimedialną na temat kuchni wylosowanego regionu, z opisem 2‑3 typowych dla danej okolicy potraw. Ponadto jako pracę domową można zadać następujące ćwiczenia z zestawu ćwiczeń interaktywnych: 2, 3, 5, 7, 8.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki z wybranymi rzeczownikami opisującymi typowe czynności przy przygotowywaniu potraw.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Cały materiał interaktywny może zostać wykorzystany zarówno w ramach zakresu tematycznego związanego z żywieniem, jak i do przeprowadzenia lekcji bardziej kulturoznawczej – wówczas pominąć można wprowadzane zagadnienia gramatyczne.