Autorzy: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Giro d’Italia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • wykorzystuje odpowiednie formy leksykalne do zbudowania wypowiedzi związanych z kolarstwem;

  • wzbogaca swoją wiedzę na temat historii i przebiegu Giro d’Italia, jednego z najważniejszych wydarzeń sportowych, odbywających się co roku we Włoszech;

  • prezentuje sylwetkę wybranego kolarza;

  • powtarza słownictwo dotyczące budowy roweru.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • poznaje słownictwo związane z kolarstwem, dzięki czemu potrafi opowiedzieć o wybranym wyścigu rowerowym.

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu, dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;

  • strategie zadaniowe;

  • strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • konektywizm

  • podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe)

  • nauczanie wielozmysłowe

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe

  • podejście holistyczne

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik,

  • głośniki,

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zaczyna lekcję, pytając uczniów, czy znają jakieś słynne wyścigi kolarskie. Uczniowie na pewno są w stanie wymienić kilka z nich. Następnie prosi jednego z uczniów o przeczytanie na głos wstępu do e‑materiału oraz podstawowych celów zajęć.

  2. Nauczyciel proponuje uczniom, aby wspólnie wysłuchali nagrania na temat słynnego włoskiego wyścigu kolarskiego, jakim jest „Giro d’Italia” i równocześnie spróbowali zapisać nieznane im słownictwo. Następnie wybrani przez nauczyciela uczniowie, wymieniają zanotowane przez siebie słowa, które razem z nauczycielem analizują i tłumaczą.

Faza realizacyjna:

  1. Pod dialogiem znajdują się dodatkowe dwa zadania pomagające w lepszym zrozumieniu nowego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o ich wykonanie, a następnie o zapoznanie się z załączonymi informacjami, na temat historii i przebiegu Giro d’Italia.

  2. Nauczyciel zwraca się do uczniów, aby przyjrzeli się słownikowi obrazkowemu, który przedstawia poszczególne części roweru, i przypomnieli sobie ich włoskie nazwy.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby posiłkując się słownikiem oraz zdobytymi wcześniej informacjami, zagrali w minigry, a następnie wykonali dołączone do nich zadania.

  4. W międzyczasie nauczyciel zachęca uczniów do indywidualnego przygotowania ćwiczenia nr 8, celem zaprezentowania go przed klasą.

Faza podsumowująca:

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje, aby uczniowie, którzy przygotowali wypowiedź do ćwiczenia 8‑go, zaprezentowali ją przed grupą.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową można zlecić uczniom wykonanie tych zadań, których nie zdążyli wykonać w trakcie lekcji, a w szczególności ćwiczenia 7‑go.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Medium bazowe, a w szczególności grę w „kółko - krzyżyk” można wykorzystać do pracy w parach.

  • Inną propozycją pracy z medium jest zabawa w kalambury, pt. „Naprawa roweru”. Jeden uczeń lub grupa za pomocą mimiki i gestów pokazuje, co zepsuło się w rowerze, a pozostali odgadują, o jaką część chodzi.