Imię i nazwisko autora:

Aleksander Trojanowski 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

En la clase de la educación física

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III

Podstawa programowa:

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia; 

2. określa główną myśl wypowiedzi; 

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);

5. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

3. kompetencje cyfrowe;

4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • zna nazwy części ciała i rozumie słownictwo określające czynności wykonywane podczas ćwiczeń fizycznych;

  • zna struktury gramatyczne pozwalające na wydawanie poleceń oraz udzielanie instrukcji;

  • wyjaśnia, w jaki sposób wykonuje się wybrane ćwiczenia fizyczne.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;

  • uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych ma możliwość wyrażania własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).

Metody/techniki nauczania:

  • miniwykład,

  • miniprezentacje.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wykonują ćwiczenia fizyczne oraz jak często się gimnastykują. Pyta również, czy przed lekcją wychowania fizycznego odbywa się rozgrzewka i dlaczego jest to ważny element treningu. By podsumować odpowiedzi uczniów, wprowadza ciekawostkę.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy ćwiczyli kiedyś jogę. Następnie pokazuje im zdjęcie pozycji pies z głową w dół i pyta, czy potrafią wyjaśnić, jak ją wykonać.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i wynotowanie wszystkich słów i zwrotów potrzebnych do wyjaśnienia, jak wykonać pozycję pies z głową w dół.

  • Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia utrwalające słownictwo i sprawdzające rozumienie tekstu (polecenia 1‑3).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Zadaniem jednej osoby z pary jest odgadywanie nazw części ciała wskazywanych przez drugą osobę. Uczniowie notują i tłumaczą te, których nie znają. Nauczyciel wprowadza za pomocą grafiki nowe nazwy części ciała. Uczniowie ćwiczą słownictwo w parach, a następnie wykonują indywidualnie polecenie 4.

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady stosowania trybu rozkazującego z czasownikami zwrotnymi. Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 5., a następnie zgłaszają nauczycielowi ewentualne wątpliwości.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by obejrzeli film o ćwiczeniach, które można wykonywać w czasie rozgrzewki. Zadaniem każdego z uczniów jest sporządzenie notatek, które pozwolą na szczegółowe wyjaśnienie kolegom i koleżankom, w jaki sposób wykonać 3 wybrane ćwiczenia prezentowane w filmie. Następnie klasa wykonuje ćwiczenia, a uczniowie zmieniają się w roli prowadzącego rozgrzewkę.

  • Uczniowie wykonują w parach zadania 1‑3 w celu utrwalenia słownictwa i sprawdzenia rozumienia filmu.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 6.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają ewentualne wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑6.

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji, a po zakończeniu zajęć powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy uczniowie rozumieją znaczenie zwrotów określających czynności wykonywane podczas ćwiczeń fizycznych?

  • Czy uczniowie potrafią nazwać części ciała niezbędne do opisania wybranych ćwiczeń fizycznych? 

  • Czy uczniowie potrafią zastosować słownictwo i odpowiednie struktury gramatyczne, by udzielić szczegółowych instrukcji pozwalających na wykonanie ćwiczenia fizycznego?

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

zdjęcie pozycji pies z głową w dół

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Indywidualna praca z filmem połączona z rozwiązaniem zadań

  • Aktywność grupowa – przeprowadzenie rozgrzewki polegającej na udzielaniu innym uczniom instrukcji dotyczących wykonywania wybranych ćwiczeń.