Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Aleksander Trojanowski
Przedmiot:
Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć:
En la clase de la educación física
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa III
Podstawa programowa:
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
5. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
3. kompetencje cyfrowe;
4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
5. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy części ciała i rozumie słownictwo określające czynności wykonywane podczas ćwiczeń fizycznych;
zna struktury gramatyczne pozwalające na wydawanie poleceń oraz udzielanie instrukcji;
wyjaśnia, w jaki sposób wykonuje się wybrane ćwiczenia fizyczne.
Cele motywacyjne:
zaciekawienie ucznia różnorodnością kulturową świata hispanojęzycznego;
powiązanie nauki języka obcego z tematami zajmującymi uczniów w ich własnym życiu;
uświadomienie uczniowi, że dzięki opanowaniu odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych ma możliwość wyrażania własnych przemyśleń na ważne dla niego tematy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
miniwykład,
miniprezentacje.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, projektor
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje wybranym uczniom pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.
Nauczyciel pyta uczniów, czy wykonują ćwiczenia fizyczne oraz jak często się gimnastykują. Pyta również, czy przed lekcją wychowania fizycznego odbywa się rozgrzewka i dlaczego jest to ważny element treningu. By podsumować odpowiedzi uczniów, wprowadza ciekawostkę.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel pyta uczniów, czy ćwiczyli kiedyś jogę. Następnie pokazuje im zdjęcie pozycji
pies z głową w dół
i pyta, czy potrafią wyjaśnić, jak ją wykonać.Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i wynotowanie wszystkich słów i zwrotów potrzebnych do wyjaśnienia, jak wykonać pozycję
pies z głową w dół.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia utrwalające słownictwo i sprawdzające rozumienie tekstu (polecenia 1‑3).
Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Zadaniem jednej osoby z pary jest odgadywanie nazw części ciała wskazywanych przez drugą osobę. Uczniowie notują i tłumaczą te, których nie znają. Nauczyciel wprowadza za pomocą grafiki nowe nazwy części ciała. Uczniowie ćwiczą słownictwo w parach, a następnie wykonują indywidualnie polecenie 4.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady stosowania trybu rozkazującego z czasownikami zwrotnymi. Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 5., a następnie zgłaszają nauczycielowi ewentualne wątpliwości.
Multimedium.
Nauczyciel prosi uczniów, by obejrzeli film o ćwiczeniach, które można wykonywać w czasie rozgrzewki. Zadaniem każdego z uczniów jest sporządzenie notatek, które pozwolą na szczegółowe wyjaśnienie kolegom i koleżankom, w jaki sposób wykonać 3 wybrane ćwiczenia prezentowane w filmie. Następnie klasa wykonuje ćwiczenia, a uczniowie zmieniają się w roli prowadzącego rozgrzewkę.
Uczniowie wykonują w parach zadania 1‑3 w celu utrwalenia słownictwa i sprawdzenia rozumienia filmu.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1 do 6.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają ewentualne wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań 1‑6.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji, a po zakończeniu zajęć powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczniowie rozumieją znaczenie zwrotów określających czynności wykonywane podczas ćwiczeń fizycznych?
Czy uczniowie potrafią nazwać części ciała niezbędne do opisania wybranych ćwiczeń fizycznych?
Czy uczniowie potrafią zastosować słownictwo i odpowiednie struktury gramatyczne, by udzielić szczegółowych instrukcji pozwalających na wykonanie ćwiczenia fizycznego?
Praca domowa:
Ćwiczenia 7. i 8. z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
zdjęcie pozycji pies z głową w dół
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Indywidualna praca z filmem połączona z rozwiązaniem zadań
Aktywność grupowa – przeprowadzenie rozgrzewki polegającej na udzielaniu innym uczniom instrukcji dotyczących wykonywania wybranych ćwiczeń.