Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Qué sabes de la cocina? / Co wiesz o gotowaniu?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu; 

4. znajduje w tekście określone informacje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada: 

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje czynności związane z gotowaniem;

  • stosuje zaimki dopełnienia bliższego podczas rozmów związanych z jedzeniem i gotowaniem;

  • stosuje nowe słownictwo z zakresu produktów spożywczych.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji np. do własnych doświadczeń związanych z gotowaniem;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;

  • rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z materiałami wizualnymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie pamięciowe; 

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metapoznawcze;

  • strategie afektywne.

Metody/techniki nauczania:

czytanie, praca z fotografiami, słuchanie

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytania wprowadzające do materiału, wysłuchuje odpowiedzi uczniów i podsumowuje je.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji. Może także rozpocząć zajęcia od burzy mózgów i poprosić uczniów o przypomnienie sobie słownictwa związanego z jedzeniem (np. w formie tabeli z podziałem na różne kategorie, np. mięso, warzywa, nabiał itp.)

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

Nauczyciel pyta uczniów, kto gotuje w ich domach oraz jakie jest ich ulubione danie. Następnie prosi uczniów o indywidualne przeczytanie tekstu oraz wykonanie polecenia 1.

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia 2.

Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza zaimki dopełnienia bliższego.

Uczniowie wykonują w parach polecenia 3. i 4. Nauczyciel zachęca uczniów, by spróbowali odpowiedzieć na pytania podobne do tych z polecenia np. Cómo comes el pollo?; Dónde compran tus padres las frutas?

  1. Multimedium.

Nauczyciel wprowadza temat katalogu.

Uczniowie zapoznają się z elementami zawartymi w katalogu.

Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia 1. i 2. W przypadku polecenia 2. nauczyciel wyjaśnia, że chodzi o zaznaczenie całej wypowiedzi.

Uczniowie wykonują w parach polecenia 3. i 4. Po wykonaniu polecenia 4. nauczyciel upewnia się, czy nowe zagadnienie gramatyczne jest zrozumiałe i odpowiada na ewentualne pytania. Może także rozrysować na tablicy schemat stosowania zaimków dopełnienia bliższego.

  1. Sprawdź się.

Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia od 1. do 7.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające:

  • Jakie czasowniki służą do opisywania czynności w kuchni?

  • Jak odpowiedzieć na pytania, używając nowej struktury gramatycznej?

  1. Nauczyciel raz jeszcze podaje przykłady i prosi o odpowiedź według wzoru.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie nazwy produktów spożywczych oraz dań zapamiętali.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Fotografie przedstawiające produkty spożywcze można wykorzystać do powtarzania słownictwa oraz do ćwiczenia wypowiedzi zawierających zaimki dopełnienia bliższego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może poprosić uczniów o wynotowanie z katalogu nowych nazw produktów spożywczych.