Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Qué sabes de la cocina? / Co wiesz o gotowaniu?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
4. znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje czynności związane z gotowaniem;
stosuje zaimki dopełnienia bliższego podczas rozmów związanych z jedzeniem i gotowaniem;
stosuje nowe słownictwo z zakresu produktów spożywczych.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji np. do własnych doświadczeń związanych z gotowaniem;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty dostosowane do ich poziomu;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z materiałami wizualnymi.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
czytanie, praca z fotografiami, słuchanie
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki. Następnie zadaje pytania wprowadzające do materiału, wysłuchuje odpowiedzi uczniów i podsumowuje je.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji. Może także rozpocząć zajęcia od burzy mózgów i poprosić uczniów o przypomnienie sobie słownictwa związanego z jedzeniem (np. w formie tabeli z podziałem na różne kategorie, np. mięso, warzywa, nabiał itp.)
Faza realizacyjna:
Przeczytaj.
Nauczyciel pyta uczniów, kto gotuje w ich domach oraz jakie jest ich ulubione danie. Następnie prosi uczniów o indywidualne przeczytanie tekstu oraz wykonanie polecenia 1.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia 2.
Nauczyciel przedstawia grafikę i wprowadza zaimki dopełnienia bliższego.
Uczniowie wykonują w parach polecenia 3. i 4. Nauczyciel zachęca uczniów, by spróbowali odpowiedzieć na pytania podobne do tych z polecenia np. Cómo comes el pollo?; Dónde compran tus padres las frutas?
Multimedium.
Nauczyciel wprowadza temat katalogu.
Uczniowie zapoznają się z elementami zawartymi w katalogu.
Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia 1. i 2. W przypadku polecenia 2. nauczyciel wyjaśnia, że chodzi o zaznaczenie całej wypowiedzi.
Uczniowie wykonują w parach polecenia 3. i 4. Po wykonaniu polecenia 4. nauczyciel upewnia się, czy nowe zagadnienie gramatyczne jest zrozumiałe i odpowiada na ewentualne pytania. Może także rozrysować na tablicy schemat stosowania zaimków dopełnienia bliższego.
Sprawdź się.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia od 1. do 7.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające:
Jakie czasowniki służą do opisywania czynności w kuchni?
Jak odpowiedzieć na pytania, używając nowej struktury gramatycznej?
Nauczyciel raz jeszcze podaje przykłady i prosi o odpowiedź według wzoru.
Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie nazwy produktów spożywczych oraz dań zapamiętali.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. w sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Fotografie przedstawiające produkty spożywcze można wykorzystać do powtarzania słownictwa oraz do ćwiczenia wypowiedzi zawierających zaimki dopełnienia bliższego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może poprosić uczniów o wynotowanie z katalogu nowych nazw produktów spożywczych.