Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Voilà un excellent repas d’anniversaire entre amis

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy;

  • nazywa i opisuje przystawki;

  • unika powtórzeń, stosując zaimki dopełnienia bliższego i dalszego;

  • formułuje rady, stosując formy trybu rozkazującego, również w połączeniu z zaimkami.

Cele motywacyjne:

  • zachęcenie uczniów do dyskutowania na temat bardzo im bliski i obecny w życiu każdego z nich;

  • uświadomienie uczniom, że znajomość języka umożliwia bardzo konkretne i pożądane działania, np. sformułowanie rady w sprawie organizacji przyjęcia urodzinowego albo wyboru prezentu.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, tabele gramatyczne, grupowanie informacji (katalog);

  • strategie kognitywne: wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu i tabeli, prawda‑fałsz, parowanie, grupowanie, łączenie nagrania z tekstem.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda problemowa: dyskusja;

  • metoda aktywizująca: blended learning;

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, miniwykład.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, rzutnik, tablety/smartfony, aplikacje typu mentimeter

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ:

Nauczyciel wykorzystuje jedną z aplikacji do tworzenia chmur słów i proponuje uczniom stworzenie chmury słów i skojarzeń do podanego hasła: anniversaire.

W TRAKCIE LEKCJI:

Nauczyciel pokazuje powstałą chmurę słów i zachęca uczniów do skomentowania wyników. Zadaje im pytania typu: Czy wyniki są takie, jakich oczekiwaliście?; Jakie skojarzenia was zaskoczyły?; Jak myślicie, które z tych skojarzeń będą tematem naszej lekcji? Po krótkiej rozmowie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Następnie nauczyciel przypomina zagadnienia gramatyczne (tryb rozkazujący i zaimki), po czym uczniowie przystępują do pracy w grupach trzyosobowych. Mają za zadanie przygotować urodzinowe przyjęcie niespodziankę dla wspólnego przyjaciela, dyskutują na ten temat i rejestrują swoją rozmowę. W dalszej części odsłuchują zarejestrowaną rozmowę i starają się ją wzbogacić o zastosowanie trybu rozkazującego. Zwracają też uwagę na to, czy w ich rozmowie nie ma zbyt wielu powtórzeń, a jeśli są, starają się je wyeliminować za pomocą odpowiednich zaimków. Chętni uczniowie mogą zaprezentować swoją rozmowę.

Uczniowie przechodzą do pracy z katalogiem interaktywnym, który może posłużyć do zaktywizowania i zainspirowania uczniów. Uczniowie mogą stworzyć swój indywidualny ranking prezentów, odwołując się do kategorii podanych w katalogu. Mogą porównać swoje rankingi i przedstawić wyniki klasie.

Po zakończeniu pracy z katalogiem interaktywnym nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź ustną. Każdy uczeń przygotowuje opis swojego prezentu marzeń i wyjaśnia swój wybór.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel dzieli klasę na trzyosobowe grupy. Każda z grup zapisuje kilka najważniejszych rad dotyczących organizacji urodzin. Następnie przedstawiciele grup przedstawiają pozostałym uczniom swoje rady za pomocą mimiki i gestów. Koledzy i koleżanki odgadują rady i formułują je w poprawny sposób w trybie rozkazującym.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Katalog interaktywny może posłużyć do powtórzenia słownictwa związanego z upodobaniami i ze sposobami spędzania wolnego czasu.