Imię i nazwisko autora: Anna Grzegorowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski) 

Temat zajęć: Quel sport vous convient le mieux ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza nazwy sportów i struktury gramatyczne służące do opowiadania o aktywności fizycznej;

  • opowiada o sportach, które uprawia lub które uprawiają jego znajomi;

  • przedstawia korzyści płynące z uprawiania wybranego sportu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poznaje różne rodzaje aktywności fizycznej i ich wpływ na zdrowie;

  • zastanawia się nad regularnym uprawianiem sportu;

  • zachęca rówieśników do uprawiania wybranego sportu.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie gramatyczne

  • metody problemowe: metoda aktywizująca – przeprowadzanie ankiety

  • metody praktyczne: wybieranie sportu z katalogu

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o nazwy sportów, jakie znają.

  2. Zapisuje podane przez uczniów nazwy sportów na tablicy - na przykład w trzech kolumnach (rodzaj męski, żeński, liczba mnoga) lub w formie mapy myśli.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania tekstu z Coin lecture, a następnie w grupach 3‑osobowych uczniowie rozwiązują dołączone do tej części zadania. Wspólnie sprawdzają rozwiązania na tablicy interaktywnej.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie struktur zawierających czasowniki faire, pratiquerjouer z nazwami dyscyplin lub gier sportowych. Zapisuje na tablicy propozycje uczniów, a następnie porównuje je z treściami Rappel grammatical. Uczniowie ćwiczą się w użyciu tych struktur wykonując indywidualnie ćw. 4.

  3. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i w parach wykonują ćwiczenia w tej sekcji.

  4. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy 4‑osobowe i każdej przydziela przygotowany przez siebie przed lekcją profil wybranej osoby w formie opisu zawierającego takie informacje jak: wiek, płeć, cechy charakteru, cele związane z uprawianiem sportu, upodobania i preferencje, etc. Każda grupa ma za zadanie przeanalizować profil przydzielonej osoby i wybrać dla niej najlepszą dyscyplinę sportu. Po wyznaczonym czasie lider grupy prezentuje wyniki pracy zespołu na forum (wybór dyscypliny wraz z uzasadnieniem). Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa: Ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może służyć do wprowadzenia nazw sportów oraz do pracy nad nazwami części ciała.