Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Bon appétit !

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna wybrane dania, tradycyjne dla innych krajów,

  • zna i potrafi wymienić składniki potrzebne do ich wykonania,

  • zna konstrukcję przepisu kulinarnego,

  • potrafi określić ilości produktów.

Cele motywacyjne:

Znajomość nazw dań i nazw niektórych produktów spożywczych, zwrotów ilościowych oraz czasowników użytych w przepisach kulinarnych pozwoli wykorzystać je na kolejnych etapach nauki oraz w rozmowach na temat preferencji kulinarnych, podczas zakupów itd.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik), – metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Przechodzi do ciekawostki zawartej we wprowadzeniu: wyjaśnia słowa, objaśnia tematykę zajęć. Może zapytać, jakie dania kuchni francuskiej znają uczniowie i jakie składniki są do nich potrzebne.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel zaczyna od bloku tekstowego. Wyjaśnia znaczenia wyrazów, zwraca uwagę na czasowniki, przypomina o formach trybu rozkazującego. Powtarza wyrazy, prosi o powtórzenie, zwraca uwagę na poprawną wymowę. Może poprosić chętną osobę o podanie własnego przepisu na naleśniki lub innego prostego przepisu. Chętna/wskazana osoba może przekształcić przepis zawarty w bloku tekstowym, zmieniając formy czasownika w trybie rozkazującym w liczbie mnogiej na liczbę pojedynczą.

Nauczyciel wprowadza wyrażenia ilościowe. Ćwiczy właściwą wymowę każdego z nich. Uczniowie wykonują ćwiczenie w kąciku gramatycznym w parach, podają dodatkowe przykłady pasujące do wyrażeń ilościowych. Mogą porównać swoje propozycje rzeczowników dopasowywanych do wyrażeń ilościowych.

Nauczyciel przechodzi do multimedium. Uczniowie zapoznają się z katalogiem. Nauczyciel może poprosić uczniów o to, by wymienili inne potrawy z krajów, które znają – nazwy krajów w miarę możliwości należy podać w języku francuskim.

Uczniowie wykonują polecenia. Nauczyciel sprawdza poprawność ich wykonania oraz zrozumienie wprowadzonych treści.

Utrwala wymowę nowo poznanych słów, prosząc uczniów o powtarzanie indywidualnie i grupowo.

Nauczyciel prosi uczniów, by na podstawie zawartych w katalogu opisów potraw stworzyli proste przepisy z wykorzystaniem wyrażeń ilościowych oraz trybu rozkazującego. Uczniowie mogą pracować w parach lub większych grupach.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

Proste przepisy kulinarne, książki kucharskie, broszury w języku francuskim.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog może posłużyć w dowolnym momencie nauki do przypomnienia uczniom nazw artykułów spożywczych i dań oraz konstruowania przepisów kulinarnych.