Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: La Vache qui rit ou Comté?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • nazywa różne sery oraz określa różnice między nimi (smak, konsystencja, kolor, intensywność...),

  • wyjaśnia różne sposoby krojenia serów,

  • wyjaśnia, jakie sery są popularne w Polsce,

  • redaguje krótką wiadomość.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do mówienia o ważnych aspektach serów (rodzaj mleka, smak, zapach, wygląd, sposób podawania, dodatki do serów). Zaspokojenie ciekawości na temat różnych rodzajów sera we Francji.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, grupowanie, prawda fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych;

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach). 

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis,

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, logiczna gałąź, mapa myśli (w wersji ustnej), 

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, w mini grupach, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do Internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie serów (na przykład w sklepie z serami) i prosi o skojarzenia. Zadaje dodatkowe pytania: Comment appelle‑t-on en France les magasins où l'on achète du fromage ? / Combien de fois par semaine vous mangez du fromage ? / Pour quels repas ? / De quel type de lait ? Następnie nauczyciel wyjaśnia uczniom cele lekcji oraz podaje temat.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikami i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Następnie uczniowie pracują w grupach, analizując i utrwalając słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel proponuje ćwiczenia utrwalające nowe słownictwo:

  1. Wybrany uczeń w grupie rozpoczyna zabawę: wymienia trzy nowo poznane słowa z tej samej kategorii (np. słony, słodki, owocowy). Uczeń, który odgadł kategorię (w tym przypadku: smak), kontynuuje łańcuszek, ale najpierw wszyscy uzupełniają kategorię innymi przykładami (np. kwaśny, kremowy, wędzony, grillowany, etc.) .

  2. Każda grupa otrzymuje listę słów kluczy dotyczących produktów mlecznych (np. mleko, jogurt, masło, deser, śmietana, smak, intensywność, ulubiony, woleć, nie lubić, częstotliwość, pora dnia, alergie, zamiennik nabiału, etc.). Wspólnie przygotowują zestaw pytań (ankietę) dotyczących tych produktów. Następnie wymieniają się z osobami z innej grupy i zadają sobie nawzajem przygotowane pytania. Chętni uczniowie mogą przedstawić najciekawsze informacje całemu zespołowi klasowemu.

  3. Można też skorzystać (jeśli ma się więcej czasu) z filmu na temat sposobów krojenia serów (autorstwa Corinne Delvaux) dostępnegona popularnych stronach: https://www.youtube.com/watch?v=SEaiALtr0E4&t=305s

  • Jeśli temat alergii na nabiał nie został poruszony przez uczniów, to nauczyciel może zadać pytanie, jakie są zamienniki nabiału w codziennej diecie (napoje roślinne: ryżowe, migdałowe, sojowe, kokosowe, sery wegańskie, bezmleczny lub bezglutenowy beszamel, roślinne margaryny bez serwatki, oleje roślinne, etc.)

  • Nauczyciel proponuje pracę z katalogiem oraz zadania do multimedium. 

Faza podsumowująca:

Na zakończenie, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Combien y a‑t-il de fromages en France ?

  • Quels types de fromages sont populaires en France ?

  • Qu’est‑ce que c’est l’AOP ?

  • Quelles régions fromagères connaissez‑vous ?

  • Quels noms de fromages avez‑vous appris aujourd’hui ?

  • Quel plateau de fromages serait idéal pour vos invités ?

  • Pourquoi le fromage est‑il un bon produit nutritionnel ?

  • Quels fromages fabriqués en Pologne recommanderiez‑vous à vos amis français ? Pourquoi ? Présentez les traits caractéristiques de ces fromages.

Praca domowa:

Ćw. 7 - 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia serów (najlepiej wiele serów na półce w sklepie lub talerz serów). 

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być inspiracją do przypomnienia sobie nazw regionów Francji (13 nazw) oraz najważniejszych miast i departamentów. Można też poprosić uczniów o stworzenie mapy serów.