Imię i nazwisko autora:

Mira Saternus‑Lubbe

Przedmiot:

Język obcy nowożytny - j. francuski

Temat zajęć:

Les grands savants français

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności 

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i poznaje słownictwo związane z przebiegiem edukacji i karierą naukową;

  • buduje zdania złożone wyrażające różne relacje czasowe, stosując odpowiednie wyrażenia przyimkowe;

  • przedstawia sylwetkę wybranego przez siebie naukowca, stosując poznane słownictwo i wyrażenia przyimkowe służące budowaniu zdań złożonych wyrażających różne relacje czasowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność korzystania z rozbudowanych źródeł (dłuższy tekst, nagranie)

  • samodzielnie tworzy sylwetkę naukowca zgodnie z własnymi zainteresowaniami

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie

  • strategie kognitywne: jednokrotny wybór, łączenie dwóch elementów wyrażenia, grupowanie wyrażeń, prawda/fałsz, uzupełnianie zdań, słuchanie nagranych zdań i określanie użytego w nich trybu
    strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

metoda podająca: praca z tekstem źródłowym
metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

metoda aktywizująca: 

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca z parach lub małych grupach

  • praca z całą klasą

Środki dydaktyczne:

Komputer, tablica, tablet/smartfon, ewentualnie 

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel prosi uczniów, by przy użyciu komputera/telefonu sprawdzili, kto dostał w ostatnim roku Nobla z fizyki, chemii i medycyny. Następnie prosi o znalezienie informacji o francuskich naukowcach‑laureatach tej nagrody w ostatnich latach (zakres czasowy powinien zahaczać o 2018 r.). Pyta, kto z Polaków dostał nagrodę Nobla w wymienionych wcześniej dziedzinach. Można rozdzielić te zadania pomiędzy zespoły i poprosić je kolejno o przedstawienie wyników.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy samodzielnie, a następnie fragmentami na głos. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne zgłoszone trudności. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zaproponowane ćwiczenia do tekstu, a następnie odczytują na forum swoje odpowiedzi.

Nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w tekście źródłowym wyrażeń służących do opisu edukacji i kariery naukowej. Uczniowie zapisują je w zeszytach.

Uczniowie zapoznają się z kącikiem leksykalnym i uzupełniają swoje notatki o najbardziej przydatne wyrażenia.

Następnie nauczyciel prosi o znalezienie w tekście źródłowym zdań złożonych wyrażających uprzedniość, jednoczesność i następstwo wydarzeń. Uczniowie ponownie notują je w swoich zeszytach.

Uczniowie zapoznają się z kącikiem gramatycznym i ponownie uzupełniają swoje notatki.

Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel prosi o zapisanie na kartkach informacji, jakie uczniowie posiadają na temat francuskich naukowców, np. Ludwika Pasteura, Marii Curie-Skłodowskiej, braci Lumière, braci Mongolfière, etc. Podczas pracy uczniowie mogą korzystać ze słowników online. Wiadomości zapisywane są następnie na tablicy. Przykład: Maria Curie-Skłodowska - chimie - physique - le prix Nobel - atome - radioactif - ambulance.

Uczniowie czytają pierwsze i drugie polecenie do multimedium i odsłuchują nagranie, a następnie samodzielnie uzupełniają odpowiedzi.

Uczniowie wykonują polecenie nr 3 do multimedium i zapisują usłyszane zdania złożone wyrażające uprzedniość, jednoczesność i następstwo wydarzeń. Następnie w parach udzielają odpowiedzi do polecenia nr 4.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Każdej grupie przydziela przygotowane przez siebie kalendarium z życia danego naukowca, zawierający daty i skrótowe informacje na temat narodzin, edukacji, kariery naukowej, etc. Zadaniem grup będzie przygotowanie prezentacji. Po wyznaczonym czasie uczniowie odczytują przygotowane przez siebie teksty na forum, a nauczyciel udziela im informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenia 1‑6 z sekcji Sprawdź się. Z uwagi na to, iż ćwiczenia są o wysokim stopniu trudności, nauczyciel powinien omówić z uczestnikami zajęć rozwiązania i udzielić im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Można wykorzystać audiobook jako materiał wyjściowy do przedstawienia sylwetki Ludwika Pasteura - zadaniem uczniów będzie przeformułowanie usłyszanych informacji przy użyciu wyrażeń z tekstu o E. Charpentier i kącików leksykalnego/gramatycznego.