Scenariusz
Temat
Obwody prostokątów i kwadratów
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
1) oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie obwodu prostokąta.
2. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem obwodu prostokąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza obwód prostokąta (kwadratu) o bokach danej długości,
- wykonuje obliczenia związane z obwodem prostokąta w sytuacjach praktycznych.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się jak obliczać obwód prostokąta i kwadratu.
Uczniowie przypominają określenie prostokąta i kwadratu. Prostokąt, to czworokąt, który ma cztery kąty proste.
- kwadrat, to prostokąt, który ma wszystkie boki równe.
Realizacja lekcji
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
[Slideshow]
Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu obliczania obwodu prostokąta. Uczniowie formułują wniosek:
- obwód prostokąta, to suma długości wszystkich jego boków.
Polecenie 2
Uczniowie rysują prostokąt o bokach długości 15 cm i 2 dm i obliczają jego obwód.
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie wyciągają wnioski:
- aby obliczyć obwód prostokąta, musimy wyrazić długości jego boków w tych samych jednostkach,
- obwód prostokąta możemy obliczyć różnymi sposobami. Na przykład:
.
.
.
Polecenie 3
Uczniowie obliczają obwód kwadratu o boku długości 5 cm. Podają rozwiązania:
lub
Uczniowie obliczają obwód prostokąta w sytuacji praktycznej.
Polecenie 4
Obraz ma wymiary 60 cm na 80 cm. Oblicz długość ramy potrzebnej do oprawienia tego obrazu.
Polecenie dla chętnych:
Z siedmiu jednakowych kwadratów zbudowano prostokąt. Ile razy obwód tego prostokąta jest większy od obwodu każdego z kwadratów?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- obwód prostokąta, to suma długości wszystkich jego boków,
- obwód kwadratu, to suma długości wszystkich jego boków.