Temat

Obwody prostokątów i kwadratów

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:

4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;

5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.

XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:

1) oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.

Cele szczegółowe

1. Obliczanie obwodu prostokąta.

2. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem obwodu prostokąta.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- oblicza obwód prostokąta (kwadratu) o bokach danej długości,

- wykonuje obliczenia związane z obwodem prostokąta w sytuacjach praktycznych.

Metody kształcenia

1. Burza mózgów.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się jak obliczać obwód prostokąta i kwadratu.

Uczniowie przypominają określenie prostokąta i kwadratu. Prostokąt, to czworokąt, który ma cztery kąty proste.

- kwadrat, to prostokąt, który ma wszystkie boki równe.

Realizacja lekcji

Polecenie 1

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.

[Slideshow]

Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu obliczania obwodu prostokąta. Uczniowie formułują wniosek:

- obwód prostokąta, to suma długości wszystkich jego boków.

Polecenie 2

Uczniowie rysują prostokąt o bokach długości 15 cm i 2 dm i obliczają jego obwód.

Po skończonym ćwiczeniu uczniowie wyciągają wnioski:

- aby obliczyć obwód prostokąta, musimy wyrazić długości jego boków w tych samych jednostkach,
- obwód prostokąta możemy obliczyć różnymi sposobami. Na przykład:

L=15cm+20cm+15cm+20cm=70cm.

L=215cm+220cm=30cm+40cm=70cm.

L=2(15cm+20cm)=235cm=70cm.

Polecenie 3

Uczniowie obliczają obwód kwadratu o boku długości 5 cm. Podają rozwiązania:

L=5cm+5cm+5cm+5cm

lub

L=4·5 cm

Uczniowie obliczają obwód prostokąta w sytuacji praktycznej.

Polecenie 4

Obraz ma wymiary 60 cm na 80 cm. Oblicz długość ramy potrzebnej do oprawienia tego obrazu.

Polecenie dla chętnych:

Z siedmiu jednakowych kwadratów zbudowano prostokąt. Ile razy obwód tego prostokąta jest większy od obwodu każdego z kwadratów?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- obwód prostokąta, to suma długości wszystkich jego boków,
- obwód kwadratu, to suma długości wszystkich jego boków.