Temat

Chmura cyfrowa

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV–VI

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze,

4) gromadzi, porządkuje i selekcjonuje efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).

Czas

45 minut

Cel ogólny

Umiejętność pracy w chmurze.

Cele szczegółowe

1. Opisywanie usług dostępnych w chmurze cyfrowej.

2. Praca z dokumentami online.

Efekty uczenia

Uczeń:

- rozróżnia usługi oferowane w chmurze cyfrowej,

- pracuje w dokumentach online.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Uczenie się przez obserwację.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję:

- Czy zdarzyła się taka sytuacja, kiedy chcieliście mieć błyskawiczny dostęp do swoich dokumentów, które znajdują się na wyłączonym komputerze w domu?
- Jakie czynności wykonujecie na swoim komputerze i do których z nich chcielibyście mieć dostęp online?
- Do których usług na komputerze macie dostęp przez stronę WWW, a do których wykorzystujecie zainstalowane aplikacje?

Realizacja lekcji

Cloud Computing zakłada powszechny dostęp do współdzielonych konfigurowalnych zasobów systemowych i usług, które mogą być minimalnym nakładem środków współużytkowane i udostępnione przez internet.

[Ilustracja 1]

Za usługi w chmurze z reguły płacimy ryczałtem lub modelem płatności zapłać za to co wykorzystałeś (pay‑as‑you‑go). Część usług jest bezpłatna lub dostępna dla użytkowników konkretnych urządzeń. Pierwszą komercyjną chmurę zaoferował Amazon (2006). Kolejnymi firmami, które dostrzegły w tym rozwiązaniu sposób na rozwój, były Google, Dropbox (2008), Microsoft (2010), IBM i Apple (2011).

Poważną zaletą wspomagającą rozwój usług chmurowych jest możliwość skorzystania z  usług z dowolnego urządzenia wyposażonego w dostęp do internetu i przeglądarkę WWW.

W chmurze mogą być przechowywane wyniki naszej pracy dzięki możliwości wykorzystywania wirtualnych dysków. Wirtualny dysk to przestrzeń dyskowa udostępniona użytkownikowi przez operatora chmury. W przestrzeni tej można tworzyć funkcjonalną strukturę folderów przeznaczoną do naszych potrzeb. Dane są synchronizowane, tak aby mogły być dostępne z wielu urządzeń.

Dodatkowymi zaletami pracy w chmurze są bezproblemowe współdzielenie się zasobami w niej przechowywanymi oraz praca grupowa przy ich tworzeniu.

W skład usług chmurowych zawsze wchodzi poczta elektroniczna, ponieważ najczęściej identyfikatorem umożliwiającym dostęp do usług jest właśnie adres pocztowy.

Polecenie 1

Zaloguj się do Gmaila i sprawdź, jakie usługi dostępne są w chmurze Googla.

[Galeria]

Polecenie 2

Zaloguj się do usługi Office365 i wymień usługi dostępne w chmurze Microsoft.

[Ilustracja 2]

Polecenie 3

Znajdź w internecie informacje o dostępnych funkcjach chmury Apple –iCloud.

Polecenie 4

W dowolnym edytorze online dostępnym w chmurze utwórz dokument tekstowy. Opisz w punktach sposób tworzenia tego dokumentu od momentu uruchomienia przeglądarki internetowej. Udostępnij go swoim kolegom.

[Grafika interaktywna]

Podsumowanie lekcji

Chmura cyfrowa daje nam możliwość używania oprogramowania zainstalowanego na komputerach innych niż komputer danego użytkownika. W chmurze mogą być przechowywane także efekty naszej pracy, czyli dane w postaci konkretnych dokumentów tekstowych, prezentacji, arkuszy kalkulacyjnych, ale również zdjęcia, filmy i muzyka. Wszystkie dane znajdują się na bezpiecznym komputerze i nie ma obawy ich utraty.