Scenariusz
Temat
Pojęcie ciągu
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VI. Ciągi. Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach:
a)
b)
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Określanie własności ciągu liczbowego.
3. Znajdowanie wyrazów ciągu.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa własności ciągu liczbowego,
- znajduje wyrazy ciągu liczbowego.
Metody kształcenia
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, metodą niedokończonych zdań, przypominają sobie podstawowe wiadomości na temat funkcji.
- Funkcją nazywamy takie przyporządkowanie…
- Dziedziną funkcji nazywamy…
- Zbiorem wartości funkcji nazywamy…
- Funkcję można opisać kilkoma sposobami np. …
- Wykresem funkcji nazywamy…
Po zakończonym ćwiczeniu nauczyciel porządkuje wiadomości uczniów i wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie poznanie własności funkcji, której dziedziną są liczby naturalne dodatnie. Taka funkcja zwana jest ciągiem.
Definicja ciągu
Ciągiem nazywamy funkcję, określoną w zbiorze liczb całkowitych dodatnich. Wartości tej funkcji dla kolejnych liczb naturalnych nazywamy wyrazami ciągu i oznaczamy (aIndeks dolny nn).
Uczniowie, pracując w grupach, zastanawiają się nad sposobami opisywania ciągów.
Polecenie
Zastanów się, w jaki sposób możemy opisać ciąg. Pamiętaj, że ciąg jest funkcją. Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek:
Ciąg, podobnie jak każdą funkcję, można opisać słownie, za pomocą tabelki, wzorem, wykresem, w postaci uporządkowanych par.
Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują wykresy ciągów.
Polecenie
[Geogebra aplet]
Przeanalizuj materiał zawarty w aplecie. Naszkicuj fragmenty wykresów ciągów o podanych wzorach:
a) aIndeks dolny nn = 3 - n,
b) aIndeks dolny nn = -4 + 2n,
c) aIndeks dolny nn = (-1)Indeks górny nn - n,
d) aIndeks dolny nn = 2n - 2Indeks górny nn,
e) aIndeks dolny nn = nIndeks górny 22 - 2n +3.
Co zauważasz? Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek:
Wykres ciągu liczbowego rysuje się analogicznie jak wykres odpowiedniej funkcji. Wykres nie jest linią ciągłą, ale jest zbiorem punktów.
Uczniowie pracując samodzielnie, wykorzystują zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań.
Polecenie
Oblicz cztery początkowe wyrazy ciągu () oraz wyraz :
a) ,
b) ,
c) .
Polecenie
Sporządź wykres ciągu aIndeks dolny nn= 2n - 1, wiedząc, że n∈N i 1 ≤ n ≤ 10.
Polecenie dla chętnych
Zbadaj, które wyrazy są liczbami całkowitymi.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenia utrwalające. Formułują wnioski do zapamiętania.
- Ciągiem nazywamy funkcję, określoną w zbiorze liczb naturalnych dodatnich.
- Wartości tej funkcji dla kolejnych liczb naturalnych nazywamy wyrazami ciągu.