Scenariusz
Temat
Układ równań liniowych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
IV. Układy równań. Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Rozwiązywanie układów równań.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozwiązuje układy równań.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną sobie metody rozwiązywania układów równań i poznają rodzaje układów równań.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie rozwiązują zadanie metodą przeciwnych współczynników i porównują swoje rozwiązanie z zapisem na ilustracji interaktywnej.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek uczniów:
- Para liczb spełnia dany układ równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi, jeżeli spełnia jednocześnie oba równania tego układu.
Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych.
Polecenie - Stolik 1
Układ równań nazywamy sprzecznym, jeżeli nie ma rozwiązania. W miejsce kropek wpisz taką liczbę, aby tak otrzymany układ równań był sprzeczny.
Polecenie - Stolik 2
Układ równań nazywamy oznaczonym jeżeli ma dokładnie jedno rozwiązanie.
Układ równań nazywamy nieoznaczonym, jeśli ma nieskończenie wiele rozwiązań.
Rozwiązując układ równań metodą podstawiania otrzymujemy równanie
5x – 4 = 5x + 1. Oznacza to, że układ ten jest oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny?
Polecenie - Stolik 3
Rozwiąż układ równań dowolną metodą.
Polecenie - Stolik 4
Wyznacz wszystkie liczby rzeczywiste m, dla których układ równań nie ma rozwiązania.
Polecenie dla chętnych:
Zapisz układ dwóch równań z dwiema niewiadomymi, którego rozwiązaniem jest para liczb (-1, 4).
Grupy prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia pracę grup.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Para liczb spełnia dany układ równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi, jeżeli spełnia jednocześnie dwa równania tego układu.