Scenariusz
Temat
Koła i okręgi
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
6) wskazuje na rysunku cięciwę, średnicę oraz promień koła i okręgu;
7) rysuje cięciwę koła i okręgu, a także, jeżeli dany jest środek okręgu, promień i średnicę.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Wprowadzenie pojęć: koło, okrąg, promień koła/okręgu, środek koła/okręgu, cięciwa, średnica.
2. Rysowanie kół i okręgów o podanych własnościach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
1. rozpoznaje oraz rysuje koło i okrąg; dostrzega różnice między tymi figurami,
2. rozpoznaje oraz rysuje elementy koła : promień, cięciwę, średnicę.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przynoszą na zajęcia płaskie, okrągłe przedmioty (np. pokrywki, talerzyki, pierścionki).
Ich pierwszym zadaniem jest podzielenie tych przedmiotów na dwie grupy, w zależności od cech wspólnych. Przy czym nie powinni uwzględniać wielkości przedmiotów.
Wynikiem podziału powinno być wyodrębnienie okrągłych przedmiotów „pełnych” i okrągłych przedmiotów „pustych w środku”.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że przedmioty należące do pierwszej grupy są w kształcie kół, a do drugiej – w kształcie okręgów. Następnie rysuje za pomocą cyrkla okrąg i koło (czyli okrąg z zacieniowaną odpowiednią częścią płaszczyzny – tablicy).
Dyskusja – jak zdefiniować okrąg, a jak koło.
Wniosek
Okręgiem o środku w punkcie S i promieniu r nazywamy zbiór tych wszystkich punktów płaszczyzny, których odległość od punktu S jest równa r.
[Rysunek 1]
Kołem o środku w punkcie S i promieniu r nazywamy zbiór tych punktów płaszczyzny, których odległość od punktu S jest mniejsza bądź równa r.
[Rysunek 2]
Na podstawie definicji i ćwiczenia wykonanego na początku lekcji , uczniowie ustalają, że :
- środek koła należy do koła, środek okręgu nie należy do okręgu,
- promień koła jest całkowicie zawarty w kole, do okręgu należy tylko jeden koniec promienia.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest umieszczenie punktów na płaszczyźnie, zgodnie z warunkami podanymi w aplecie.
[Geogebra Aplet]
Uczniowie wskazują na rysunku elementy okręgu i formułują wniosek.
[Rysunek 3]
- Promień okręgu to odcinek łączący środek okręgu z punktem leżącym na okręgu – odcinek SD.
- Cięciwa okręgu - odcinek łączący dwa punkty leżące na okręgu – odcinek BC.
- Średnica okręgu – odcinek łączący dwa punkty leżące na okręgu, przechodzący przez środek okręgu - odcinek EF.
Wniosek
- Średnica jest najdłuższą cięciwą.
- Średnica jest dwa razy dłuższa od promienia.
Polecenie
Uczniowie rysują okrąg o promieniu 4 cm. Zaznaczają punkty A, B, C i D , tak , aby punkt A był środkiem tego okręgu, odcinek AB – promieniem, odcinek BC – średnicą, a odcinek CD - cięciwą .
Polecenie
Uczniowie rysują na jednej kartce okrąg o średnicy 8 cm, a na drugiej koło o promieniu 5 cm. Na zielono zaznaczają punktu płaszczyzny (kartki papieru), które nie należą odpowiednio do okręgu oraz koła.
Polecenie
Uczniowie rysują odcinek KL oraz punkt S nie leżący na tym odcinku.
Ich zadaniem jest narysowanie koła o środku S i promieniu KL.
Zadanie dla chętnych
Polecenie
Uczniowie rysują odcinek MN oraz punkty A i B leżące na tym odcinku.
Ich zadaniem jest narysowanie :
a) koła o środku w punkcie A i średnicy MB,
b) okręgu o środku w punkcie B i promieniu MN.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Okręgiem o środku w punkcie S i promieniu r nazywamy zbiór tych wszystkich punktów płaszczyzny, których odległość od punktu S jest równa r.
- Kołem o środku w punkcie S i promieniu r nazywamy zbiór tych punktów płaszczyzny, których odległość od punktu S jest mniejsza bądź równa r.
- Promień okręgu (koła) to odcinek łączący środek okręgu (koła) z punktem leżącym na okręgu.
- Cięciwa okręgu (koła) to odcinek łączący dwa punkty leżące na okręgu.
- Średnica okręgu (koła) to odcinek łączący dwa punkty leżące na okręgu, przechodzący przez środek okręgu. Średnica jest najdłuższą cięciwą. Średnica jest dwa razy dłuższa od promienia.