Scenariusz
Temat
Styczna do okręgu
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
6) znajduje punkty wspólne prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Konstruowanie stycznej do okręgu.
2. Wykorzystywanie własności stycznej do okręgu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- konstruuje styczną do okręgu,
- wykorzystuje własności stycznej do okręgu.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Dyskusja.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji nauczą się, jak konstruować styczną do okręgu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze własności stycznej do okręgu.
Realizacja lekcji
Polecenie
Na podstawie rysunku, określ miarę kąta między promieniem okręgu, poprowadzonym do punktu styczności i styczną. Określ też odległość środka okręgu od stycznej, w zależności od długości promienia.
[Ilustracja 1]
Wniosek:
- Jeżeli prosta jest styczna do okręgu, to odległość środka okręgu od tej prostej jest równa promieniowi.
- Promień poprowadzony do punktu styczności jest prostopadły do stycznej.
Polecenie
Twoim zadaniem jest obserwacja sposobu konstrukcji stycznej do okręgu.
[Geogebra aplet]
Polecenie
Narysuj dowolny okrąg. Następnie skonstruuj styczną do okręgu przechodzącą przez dowolny punkt leżący na okręgu.
Polecenie
Narysuj dowolny okrąg. Skonstruuj styczną do okręgu przechodzącą przez dowolny punkt nieleżący na okręgu. Ile stycznych otrzymasz?
Jaka jest długość odcinków łączących punkt nieleżący na okręgu i punkty styczności?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Jeżeli prosta jest styczna do okręgu, to odległość środka okręgu od tej prostej jest równa promieniowi.
- Promień poprowadzony do punktu styczności jest prostopadły do stycznej.