Temat

Punktowanie i numerowanie

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV - VI

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera.

Cele szczegółowe

1. Posługiwanie się edytorem tekstu.

2. Stosowanie podstawowych możliwości edytora tekstu w zakresie formatowania.

3. Stosowanie list numerowanych i punktowanych.

Efekty uczenia

Uczeń stosuje listy numerowane i wypunktowane do formatowania tekstu.

Metody kształcenia

1. Uczenie się przez obserwację.

2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel proponuje uczniom interaktywne ćwiczenie.

Ćwiczenie:

Uporządkuj listy wypunktowane i numerowane.
[zadanie interaktywne]

Uczniowie wraz z nauczycielem formułują definicje:

Definicja:
Wypunktowanie - lista nieuporządkowana. Składa się z pozycji wyróżnionych specjalnymi znakami graficznymi.

Definicja:
Numerowanie - lista uporządkowana. Zawiera liczby wskazujące kolejność jej pozycji.

Realizacja lekcji

Listy wypunktowane i numerowane to pewien specjalny rodzaj formatowania akapitów z wcięciami tzn. akapit jest wcięty z lewej strony a przed nim w pierwszym wierszu występuje jakiś numer lub symbol punktujący.

Definicja:

Lista wielopoziomowa - to taka lista, której punkty mogą zawierać kolejne listy (podpunkty).

[Slide Show – Wstawianie list wypunktowanych i numerowanych]

Parametry listy wypunktowanej:

- odległość punktora od marginesu,
- odległość tekstu od punktora,
- znak punktora,
- wielkość znaku punktora.

Parametry listy numerowanej:

- odległość numeru od marginesu,
- odległość tekstu od numeru,
- styl numerowania,
- wielkość znaku numerowania,
- czcionka znaku numerowania,
- wartość początkowa pierwszego numeru.

Tworzenie list w trakcie pisania.

Domyślnie rozpoczęcie akapitu od wpisania np. gwiazdki lub znaku > i spacji spowoduje utworzenie listy punktowanej.

Natomiast rozpoczęcie akapitu od wpisania liczby arabskiej lub rzymskiej z kropką spowoduje utworzenie listy numerowanej.

Tworzenie list z istniejącego tekstu.

Po zaznaczeniu fragmentu tekstu, który ma stać się listą, wybierz predefiniowany styl wypunktowania lub numerowania.

Jeśli nie znajdujesz odpowiedniego stylu budowanego zdefiniuj swój własny styl. Dla każdego stylu możesz dokonać modyfikacji jego parametrów.

Podsumowanie lekcji

Listy zwiększają czytelność dokumentów tekstowych. Staraj się je zaplanować przed przystąpieniem do pracy z dokumentem.