Scenariusz
Temat
Jak powstaje obraz przy użyciu soczewek skupiających?
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Optyka. Uczeń:
8) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone; porównuje wielkość przedmiotu i obrazu.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Rekonstruuje obrazy przedmiotów wytworzonych przez soczewkę skupiającą.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Dokonuje analizy położenia obrazu względem soczewki.
2. Rozpoznaje cechy obrazu.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- konstruuje obrazy wytworzone przez soczewkę skupiającą w zależności od położenia przedmiotu względem soczewki,
- rozróżnia cechy obrazów wytworzonych przez soczewkę skupiającą w zależności od położenia przedmiotu względem soczewki.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Doświadczenie.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Powtórzenie wiadomości:
- Wymień parametry opisujące układ optyczny soczewki.
Realizacja lekcji
Soczewka skupiająca jest wypukła po obydwu stronach. Na rysunkach często jest symbolicznie oznaczana w następujący sposób.
[Ilustracja 1]
Reguły stosowane przy konstrukcji promieni.
[Ilustracja 2]
Reguła 1.
Kierunek promienia świetlnego przechodzącego przez środek optyczny soczewki wypukłej pozostaje niezmieniony.
[Ilustracja 3]
Reguła 2.
Promienie równoległe do osi optycznej po załamaniu przez soczewkę przechodzą przez ognisko F.
[Ilustracja 4]
Reguła 3.
Promień przechodzący przez ognisko F po załamaniu przez soczewkę biegnie równolegle do osi optycznej.
Definicja
Obraz wytworzony przez soczewki skupiające może być:
- powiększony lub pomniejszony (wielkość obrazu w porównaniu do przedmiotu),
- prosty (położenie obrazu jest takie samo jak przedmiotu) lub odwrócony ( obraz jest odwrócony w stosunku do przedmiotu),
- rzeczywisty (znajduje się po drugiej stronie soczewki) lub pozorny (znajduje się po tej samej stronie soczewki co przedmiot).
Polecenie
Jakie cechy będzie miał obraz wytworzony przez soczewkę wypukłą dla różnych położeń przedmiotu? Przeprowadź konstrukcję obrazu dla pozycji przedmiotu wymienionych w tabeli i uzupełnij ją.
[Ilustracja interaktywna]
[Tabela 1]
Rozwiązanie:
[Tabela 2]
Podsumowanie lekcji
Obraz utworzony przez soczewki skupiające, w zależności od jego położenia na osi optycznej, może być rzeczywisty lub pozorny, pomniejszony, powiększony lub taki sam jak obiekt, odwrócony lub prosty.