Scenariusz
Temat
Twierdzenie Pitagorasa III
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VIII. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie. Uczeń:
8) zna i stosuje w sytuacjach praktycznych twierdzenie Pitagorasa (bez twierdzenia odwrotnego).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Zastosowanie twierdzenia Pitagorasa w zadaniach geometrycznych.
2. Obliczanie długości odcinków w wielokątach z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- stosuje twierdzenie Pitagorasa w zadaniach geometrycznych,
- oblicza długości odcinków w wielokątach z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wykorzystywać twierdzenie Pitagorasa w zadaniach geometrycznych.
Polecenie
Uczniowie przypominają twierdzenie Pitagorasa.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4 – 5 osobowe. Każda grupa rozwiązuje zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Po wyznaczonym czasie uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązania zadań, wyjaśniają wątpliwości.
Realizacja lekcji
Polecenie
a) Oblicz długość przekątnej kwadratu o boku 5 cm.
b) Oblicz długość boku kwadratu o przekątnej długości cm.
Polecenie
Oblicz długość przekątnej prostokąta o bokach długości 6 cm i 8 cm.
Polecenie
Oblicz obwód rombu, którego przekątne mają długości 10 cm i 14 cm.
Polecenie
W trójkącie prostokątnym jedna przyprostokątna jest dwa razy dłuższa od drugiej, a przeciwprostokątna ma długość 16 cm. Oblicz obwód trójkąta.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest porównywanie sum pól kwadratów zbudowanych na przeciwległych bokach czworokąta. Wynikiem obserwacji powinno być sformułowanie przez uczniów własności boków deltoidu.
[Geogebra aplet]
W deltoidzie sumy kwadratów długości przeciwległych boków są równe.
Uczniowie bardziej zainteresowani matematyką, mogą udowodnić w domu to twierdzenie.
Polecenie dla chętnych:
Uczniowie obliczają obwód ośmiokąta foremnego, który powstał przez ścięcie naroży w kwadracie o boku 8 cm.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Twierdzenie Pitagorasa.
- Jeżeli a i b są długościami przyprostokątnych, zaś c długością przeciwprostokątnej w trójkącie prostokątnym, to zachodzi związek.