Scenariusz
Temat
Mierzenie i rysowanie kątów
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VIII. Kąty. Uczeń:
2) mierzy z dokładnością do 1° kąty mniejsze niż 180°;
3) rysuje kąty mniejsze niż 180°;
5) porównuje kąty.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Cele szczegółowe
1. Mierzenie z dokładnością do 1° kątów mniejszych niż 180°.
2. Rysowanie kątów mniejszych niż 180°.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- mierzy kąty mniejsze niż 180°,
- rysuje kąty mniejsze niż 180°.
Metody kształcenia
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczeń przygotowuje na lekcję rysunki:
- dwóch dowolnych kątów ostrych,
- jednego kąta prostego,
- dwóch dowolnych kątów rozwartych.
Będą one potrzebne podczas rozwiązywania zadań podsumowujących.
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W domu zapoznają się z materiałem zawartym w e- podręczniku:
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/19/t/student‑canon/m/iWpmAwIrWk#iWpmAwIrWk_d5e303 „Już wiesz”
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/19/t/student‑canon/m/iWpmAwIrWk#iWpmAwIrWk_d5e207 Przykład 3.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą mierzyli i rysowali kąty.
Część 1
Nauczyciel przypomina uczniom, że rozróżniamy różne rodzaje kątów, m.in. kąty ostre, kąty proste i kąty rozwarte. Rodzaj kąta zależy od jego miary. Ważną umiejętnością jest zatem mierzenie kątów.
Na podstawie wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
Jak nazywa się przyrząd matematyczny służący do mierzenia kątów?
W jaki sposób, za pomocą tego przyrządu, mierzy się kąty?
Jakie błędy można popełnić mierząc kąty?
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zmierzenie danych kątów oraz porównanie ich miar.
[Geogebra aplet]
Na podstawie wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
W jaki sposób rysuje się kąty za pomocą kątomierza?
Jakie błędy można popełnić rysując kąty?
Polecenie
Uczniowie rysują kąty o podanych miarach.
Przy użyciu kątomierza narysuj kąty o miarach:
a) 45°
b) 60°
c) 90°
d) 120°
Część 2
Wskazani przez nauczyciela uczniowie, dokonują rekapitulacji zdobytej wiedzy. Odpowiadają na pytania:
1) Co to jest kąt i z jakich elementów się składa?
2) Za pomocą jakiego przyrządu można zmierzyć kąty? W jaki sposób?
3) Jak za pomocą kątomierza narysować kąt ostry?
4) Dlaczego przed narysowaniem kąta warto określić jego rodzaj?
Polecenie dla chętnych
Wykonaj konstrukcję kątów 60° i 90° przy pomocy cyrkla. Wskazówek poszukaj w literaturze lub Internecie.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Do mierzenia i rysowania kątów używamy kątomierza.
- Wierzchołek kąta umieszczamy w punkcie wyróżnionym na kątomierzu. Jedno ramię kąta leży na linii łączącej na kątomierzu kąty 0 stopni i 180 stopni. Drugie ramię wskazuje miarę kąta na skali kątomierza.