Temat

Mierzenie i rysowanie kątów

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

VIII. Kąty. Uczeń:

2) mierzy z dokładnością do 1° kąty mniejsze niż 180°;

3) rysuje kąty mniejsze niż 180°;

5) porównuje kąty.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.

Cele szczegółowe

1. Mierzenie z dokładnością do 1° kątów mniejszych niż 180°.

2. Rysowanie kątów mniejszych niż 180°.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- mierzy kąty mniejsze niż 180°,

- rysuje kąty mniejsze niż 180°.

Metody kształcenia

1. Metoda odwróconej klasy.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczeń przygotowuje na lekcję rysunki:

- dwóch dowolnych kątów ostrych,

- jednego kąta prostego,

- dwóch dowolnych kątów rozwartych.

Będą one potrzebne podczas rozwiązywania zadań podsumowujących.

Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.

W domu zapoznają się z materiałem zawartym w e- podręczniku:

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/19/t/student‑canon/m/iWpmAwIrWk#iWpmAwIrWk_d5e303 „Już wiesz”

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/19/t/student‑canon/m/iWpmAwIrWk#iWpmAwIrWk_d5e207 Przykład 3.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą mierzyli i rysowali kąty.

Część 1

Nauczyciel przypomina uczniom, że rozróżniamy różne rodzaje kątów, m.in. kąty ostre, kąty proste i kąty rozwarte. Rodzaj kąta zależy od jego miary. Ważną umiejętnością jest zatem mierzenie kątów.

Na podstawie wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

Jak nazywa się przyrząd matematyczny służący do mierzenia kątów?

W jaki sposób, za pomocą tego przyrządu, mierzy się kąty?

Jakie błędy można popełnić mierząc kąty?

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zmierzenie danych kątów oraz porównanie ich miar.

[Geogebra aplet]

Na podstawie wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

W jaki sposób rysuje się kąty za pomocą kątomierza?

Jakie błędy można popełnić rysując kąty?

Polecenie

Uczniowie rysują kąty o podanych miarach.

Przy użyciu kątomierza narysuj kąty o miarach:

a) 45°

b) 60°

c) 90°

d) 120°

Część 2

Wskazani przez nauczyciela uczniowie, dokonują rekapitulacji zdobytej wiedzy. Odpowiadają na pytania:

1) Co to jest kąt i z jakich elementów się składa?

2) Za pomocą jakiego przyrządu można zmierzyć kąty? W jaki sposób?

3) Jak za pomocą kątomierza narysować kąt ostry?

4) Dlaczego przed narysowaniem kąta warto określić jego rodzaj?

Polecenie dla chętnych

Wykonaj konstrukcję kątów 60° i 90° przy pomocy cyrkla. Wskazówek poszukaj w literaturze lub Internecie.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Do mierzenia i rysowania kątów używamy kątomierza.

- Wierzchołek kąta umieszczamy w punkcie wyróżnionym na kątomierzu. Jedno ramię kąta leży na linii łączącej na kątomierzu kąty 0 stopni i 180 stopni. Drugie ramię wskazuje miarę kąta na skali kątomierza.